Elf bouwstenen voor een effectieve word of mouth-campagne
10 oktober 2008 -
Hoe zorgt u ervoor dat uw word of mouth-campagne het meeste effect bereikt? Waar moet u op letten als u wilt dat mensen over uw product praten? Willem Sodderland van Buzzer verzamelde elf inzichten over word of mouth en geeft praktische handvaten op Marketing Online.
1. Besef dat word of mouth een natuurlijk proces is
Mensen wisselen sinds het begin der tijden informatie uit en praten over ervaringen. Word of mouth-marketing ondersteunt en versterkt dit.
2. Zorg voor een praatwaardige ervaring en ‘behind the scenes’ info
Geef mensen een product in handen en eerlijke ‘behind the scenes’ achtergronden, en ze maken hun eigen relevante, boeiende verhalen die ze vanzelf doorvertellen.
3. Spot de organische buzz en versterk die
Zet geen geld in op het scheppen van een ‘wenselijke buzz’ maar bouw verder op wat mensen al zeggen over uw product. Scan de communities en vergelijkingssites, praat met de klantenservice, luister naar gesprekken in de trein.
4. Verlaag de drempels om uw product uit te proberen
Als productervaring de motor is van een krachtige buzz, moet u die makkelijker maken. ‘Product seeding’, samples, simulatie, demonstratie, vrijblijvend uitproberen.
5. Weet dat echte betrokkenheid de ‘buzz’ verbreedt, versnelt en verdiept
Het is al heel wat om consumenten te laten praten over uw product; neem die informatie vervolgens serieus.
6. Geef mensen iets om over te praten
Ga op zoek naar de ‘buzzable’ elementen in uw product, merk, verhaal; dingen die nooit in een brochure zullen staan. Wat ging er mis bij het maken van het product, waarom was het bijna niet gelaunched ? Zorg voor exclusiviteit/schaarste van informatie.
7. Creëer een offline conversatie-starter
Offline buzz is cruciaal, online vervliegt snel. Zorg dus voor een conversatie-starter: een gadget, vraag, spel, quiz, visueel iets.
8. Weet dat iedereen iedereen beïnvloedt
Word of mouth is het sterkst in de persoonlijke kring. Familie, vrienden, kennissen, collega’s.
9. Besef dat word of mouth alleen werkt als het eerlijk en oprecht is
Breng consumenten/gebruikers nooit in de positie dat ze zich verplicht voelen iets te zeggen. Word of mouth verliest alle kracht als het niet meer oprecht is. De ontvanger ruikt/weet dat direct.
10. Weet dat loyale fans niet de beste verspreiders zijn
Gebruik uiteraard het enthousiasme van uw fans optimaal, maar zie hen niet als de basis van alle buzz. Uitgesproken fans worden door hun omgeving als minder neutraal gezien, anderen willen anderen soms niet bereiken en word of mouth reist nu eenmaal slecht over (demografische) grenzen.
11. Geef het idee van controle over ‘buzz’ op
Gebruikers zeggen toch precies wat ze vinden. Laat het los. Als u word of mouth echt verwelkomt, inclusief negatieve aspecten, zal deze gemiddeld positiever worden. En weet u tenminste waar verbeterpunten liggen.
Bron:Marketing Online