zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft nieuwe werknemers is een ‘foutje’

8 oktober 2008 - Heeft u zich wel eens afgevraagd waarom het enthousiasme van uw leidinggevende over uw aanwezigheid al na een paar dagen in uw nieuwe baan afneemt? Waarschijnlijk – sorry, de waarheid is hard – heeft hij/zij gewoon spijt dat u aangenomen bent.

Dergelijke vergissingen zijn niet alleen vervelend voor de betreffende werknemer maar kosten de onderneming ook erg veel geld, zo blijkt uit onderzoek van The Recruiting Roundtable. Slechte werving en selectie kost miljoenen aan verminderde prestaties, minder betrokken werknemers en een groot personeelsverloop. 



Wederzijds

De ontevredenheid is overigens wederzijds. De helft van de nieuwe werknemers is teleurgesteld in hun nieuwe werkomgeving, collega’s en managers. Vier van de tien vinden niet dat de informatie die ze tijdens de sollicitatie kregen klopte. 

Drie redenen

Zowel werkgevers als werknemers geven toe dat ze maar de helft van de keren de juiste beslissing hebben gemaakt. De belangrijkste redenen waarom organisaties er niet in slagen de juiste kandidaat aan te trekken:
1. Teveel vertrouwen op hoe de kandidaat zichzelf voorstelt en de claims niet in de praktijk testen;
2. Geen consistente, onderbouwde wervingsbeslissingen nemen;
3. Nalaten de kandidaat te informeren over hoe de baan in de praktijkis. 

Praktijk

The Recruiting Roundtable raadt aan om buiten de traditionele wervingspaden te treden en een kandidaat daadwerkelijk ervaring op laten doen met de betreffende werkzaamheden. Werkgevers kunnen zo zien of de kandidaat echt kan wat hij/zij beweert en de kandidaat krijgt een beter idee van de dagelijkse praktijk van het werk.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkzoekende gaat werving- en selectiebureau liever uit de weg
 Vier aanwijzingen dat werven niet meer is zoals het was
 Selectiemethodes zijn uit de tijd
 Persoonlijkheidstest slechte voorspeller van functioneren
 
 
reacties
 
H Oosterhof  |   | 
9-10-2008
 | 
08:34 uur
CONCLUSIE
Een orientatieperiode met een onafhankelijk Diepte-interview is de oplossing voor deze impasse.

Herman Oosterhof.
Franziska, PA Online BV Secretaressepool  |   | 
13-10-2008
 | 
11:14 uur
Wat ons inziens nog wel eens het geval is, is dat het profiel van de aangeboden baan niet klopt.
Namelijk, niet altijd weet HR en/of een Manager of Directeur wat de aangeboden functie in kwestie precies inhoudt; men wordt soms met een paar woorden gevraagd vervanging te zoeken.

En in dat geval kan het helaas niet anders dan dat er bij beide partijen andere verwachtingen worden of zijn gewekt.

Kortom, een goede interne communicatie ook hieromtrent kan grotendeels het probleem al oplossen.

Hartelijke groet,
Franziska Szabo

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10