7 oktober 2008 -
Nederlandse bedrijven schieten tekort in de bescherming van persoonlijke gegevens van zowel medewerkers als klanten. 35 procent van de Nederlandse werknemers geeft aan dat binnen hun organisatie geen enkel beleid bestaat om de persoonlijke gegevens van medewerkers en klanten te beschermen.
Dat blijkt uit onderzoek van Dynamic Markets in opdracht van Fellowes in het kader van de Identiteitsfraude preventieweek. Het bureau onderzocht kennis, houding en gedrag van Nederlandse werknemers rondom identiteitsfraude: het stelen en misbruiken van gegevens omtrent andermans identiteit. Van de ondervraagde werknemers geeft 35 procent aan dat binnen hun bedrijf geen enkel beleid bestaat om de persoonlijke gegevens van medewerkers en klanten te beschermen. Slechts de helft - 49 procent - zegt in een organisatie te werken die hierover wel een duidelijk beleid voert.
Papiervernietiger
92 procent van het totaal aantal ondervraagde Nederlanders heeft niet het volledige vertrouwen dat bedrijven en organisaties waarmee zij dagelijks te maken hebben, veilig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Dit wantrouwen blijkt terecht, want maar liefst 87 procent van de ondervraagde werknemers geeft toe dat binnen hun organisatie de identiteit van medewerkers en/of klanten gevaar loopt. Een opvallende uitkomst is dat de werknemers hier zelf medeverantwoordelijk voor zijn. Zo gooit één op de tien respondenten fraudegevoelige documenten zomaar in de prullenbak, zonder deze papieren eerst te vernietigen om deze onbruikbaar te maken voor kwaadwillenden. Dit, terwijl meer dan de helft (51 procent) zich ervan bewust is dat identiteitsgegevens kunnen worden gestolen uit prullenbakken van bedrijven en organisaties. 43 procent denkt dat identiteitsgerelateerde informatie kan worden gestolen uit papieren op bureaus, of uit niet-digitale opbergsystemen (40 procent). Deze dubbelzinnige houding van werknemers komt ook naar voren uit een andere bevinding: 27 procent van de werknemers die op de werkvloer een papiervernietiger ter beschikking heeft, gebruikt deze niet. Overigens heeft dertien procent helemaal geen papiervernietiger op het werk.
Reputatie
Werknemers zien wel het belang in van strikte richtlijnen om de veiligheid te garanderen van persoonlijke en vertrouwelijke gegevens van medewerkers en klanten. Ruim 60 procent van de werknemers geeft aan, dat zijn of haar organisatie meer zou moeten doen om die veiligheid te waarborgen. Johan Hereijgers, Sales & Marketing Manager van Fellowes Benelux, zegt hierover: "Voor bedrijven en organisaties is het heel belangrijk om persoonlijke en vertrouwelijke gegevens van medewerkers en klanten op een veilige manier te vernietigen. Hiermee wordt voorkomen dat deze informatie in verkeerde handen valt. Daarmee wordt ook de reputatie van het bedrijf, klanten en individuele medewerkers beschermd." Jan Grijpink, bijzonder hoogleraar Keteninformatisering in de rechtstaat, zegt hierover: "Een neutraal meldpunt waar overheden, burgers en bedrijven incidenten kunnen melden met de garantie dat de herkomst van de melding niet openbaar wordt gemaakt, zou een begin kunnen zijn om inzicht te verkrijgen in de omvang van de fraude. Nu houden vrijwel alle organisaties hun schade verborgen, om klanten niet ongerust te maken. Vaak ontbreekt ook het besef dat het om identiteitsfraude gaat."
Het gaat denk ik niet alleen om het vernietigen van gegevens. Hoe wordt er met het uitwisselen van informatie via email omgegaan. Worden deze gegevens ook regelmatig opgeschoond??? Wat blijft er op de computersystemen staan aan client en medewerkersgegevens en dan in het bijzonder wat komt er op de prive systemen van medewerkers terecht, hoe is dit beveiligd.