Werkgever moet personeel helpen bij vinden van een nieuwe baan
22 september 2008 -
Minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) wil dat werkgevers hun overtollig personeel helpen bij het vinden van ander werk. Daarover wil de CDA-bewindsman begin met werkgevers en vakbonden afspraken maken. Dat schrijft Business Compleet.
Volgens Donner is het voor werkgevers nu niet gebruikelijk om bij een dreigend ontslag te bekijken of wel genoeg is gedaan om de betrokken werknemer aan een nieuwe baan te helpen. Ook is er na het ontslag vaak geen relatie meer tussen de werknemer en werkgever, waardoor waardevolle kennis over de mogelijkheden van het ontslagen personeelslid verloren gaat.
Scholing
Verder hebben werkgevers er nu weinig belang bij om werknemers om te scholen voor een baan buiten hun sector, als ze niet meer inzetbaar zijn in hun eigen organisatie. Volgens de minister zouden bijvoorbeeld persoonlijke scholingsbudgetten of een algemene en leeftijdsonafhankelijke scholingsplicht uitkomst kunnen bieden.
Bron:Business Compleet
Let op, daar gaan we. De verandering van het ontslagrecht door de achterdeur. De WW afwentelen op de werkgevers. Straks moet je bij ontslag mensen eerst een tijd in dienst houden om een nieuwe baan te gaan zoeken.
Waarom durft Donner dat voorstel niet gewoon te doen als het nodig is?
Het begint er steeds meer op te lijken dat deze regering zo dom is dat ze denkt dat wij zo dom zijn dat wij dit soort doorzichtige trucjes niet door hebben.
De Minister van Sociale Zaken wil dat werkgevers meer doen om werknemers optijd aan een nieuwe, beter passende, baan te helpen. Hij vindt ook dat werkgevers ervoor moeten zorgen dat waardevolle kennis over de mogelijkheden van het vertrekkende personeelslid niet verloren gaat. Uitstroom van medewerkers is een ondergeschoven kindje bij veel organisaties terwijl goede uitstroombegeleiding veel menselijk en financieel leed kan voorkomen.
Door al tijdens het dienstverband de juiste zogeheten performancemanagementtools in te zetten, bouwen organisaties goede en nuttige medewerkersdossiers op. Hierin verschijnen de competenties en de prestaties van de medewerker, vanuit het perspectief van de baas en vooral ook vanuit die van de medewerker zelf. In geval van uitstroom kan de personeelsmedewerker dan terugvallen op kwalitatieve dossiers in plaats van het veel te vaak gebruikte onderbuikgevoel.
Een ander hulpmiddel, de zogeheten e-recruitment tools, wordt ook steeds vaker aangewend voor specifiek loopbaanadvies en outplacementbegeleiding. Voorbeelden hiervan in Nederland zijn een grote verzekeraar en een universiteit die op basis van de wervingssystemen zogeheten loopbaanadviesportals inrichtten. Hierin bouwen casemanagers of loopbaanadviesmedewerkers profielen op voor herplaatsingskandidaten of boventallig personeel. Boventallige medewerkers of herplaatsingskandidaten vullen het door hen gewenste jobprofiel in, waar nodig geholpen. De casemanagers of loopbaanadviesmedewerkers beheren dit profiel. Er wordt een speciaal beveiligd ‘by invitation only’ portaal opengesteld, dat ook vanuit huis toegankelijk is. Iedere nieuwe vacature gaat eerst automatisch langs het Loopbaanadviescentrum (LAC). Dit genereert een automatische melding naar de case manager en – vooral belangrijk - naar de kandidaat. Als mensen thuis zitten kunnen ze zelf reageren. Na twee weken mag dezelfde vacature pas opengesteld worden voor het volledige interne mobiliteits- en externe kanaal.
De inzet van dit soort hulpmiddelen bij uitstroom heeft grote voordelen. De doorlooptijd gaat drastisch omlaag, omdat ook mensen die thuis zitten direct een signaal krijgen en de potentiële nieuwe baan kunnen bekijken. Het aantal succesvolle matches is groter. Mensen vinden sneller een passende baan. De afkoopsommen worden lager. Dat is zowel goed voor de betrokken mensen als voor de organisaties.