17 september 2008 -
Amerikanen kijken wekelijks veertien uur tv en zitten eveneens veertien uur achter de computer. Toch gaat 22 procent van het marketingbudget naar tv en maar zes procent naar internet. Waarom zijn marketingmanagers zo terughoudend, vraagt Marketing Online zich af?
Waarschijnlijk is de reden dat ze niet goed weten wat ze met internet aanmoeten. Weten ze niet goed hoe je zoekmarketing inzet voor hun product. Komt bij dat senior marketeers nog opgeleid zijn in andere vaardigheden.
Combinatie
Gopi Kallayil van Google AdSense betoogt echter dat een keuze ook niet nodig is. "‘Traditionele’ media zijn zeer effectief in het bouwen van merkbewustzijn en het creëren van vraag. Ter aanvulling kun je nieuwe media inzetten voor het targetten van een grote hoeveelheid goed afgebakende kleine doelgroepsegmenten. Buiten kijf staat dat de opbrengst van online advertisinginspanningen beter meetbaar is (75 procent) dan van tv-reclame (25 procent). Ook door de premiumprijzen van tv-reclames zal tv minder aantrekkelijk worden voor marketeers." Marketeers moeten vooral de relatie tussen offline en online media doorgronden, vindt Kallayil. "Vaak is nu nog moeilijk in te schatten of een aankoopbeslissing of andere actie ingegeven wordt door tv of internet."
Bron:Knowledge@Wharton, Marketing Online