Werknemers communiceren vooral binnen dezelfde salarisschaal
12 september 2008 -
Om de samenwerking en dus de efficiëntie binnen organisaties te versterken, moet er tussen werknemers meer ‘cross-group communicatie’ plaatsvinden. Dit wordt echter sterk belemmerd door de organisatorische structuur van bedrijven, schrijft Management Team.
Dit concluderen wetenschappers van de Harvard Business School. In hun studie wordt onderscheid gemaakt tussen drie soorten grenzen: organisatorische grenzen (functies, afdelingen), geografische grenzen (afstanden tussen verschillende locaties of afdelingen) en sociale grenzen (rang, geslacht). Vooral de eerste twee categorieën blijken een belangrijke belemmering te vormen voor communicatie binnen de organisatie: mensen die zowel in een andere functie als op een andere locatie werkzaam zijn, communiceren 1.000 keer minder met elkaar dan mensen die wel binnen eenzelfde functiegroep, afdeling en locatie werken.
Hiërarchie
Hiërarchie is een belangrijk struikelblok. Ruim driekwart van de interne mails wordt gericht aan een werknemer in dezelfde salarisschaal. Slechts 1,6 procent van de emails overbrugde drie of meer salarisschalen. Vrouwelijke werknemers nemen vaker deel aan organisatiebrede cross-group communicatie, evenals mensen werkzaam in sales en marketing.
Bron:Infeite.nl, Management Team