Managers moeten meer doen met hun rechterhersenhelft
11 september 2008 -
Visuele middelen worden steeds belangrijker voor managers. Niet alleen worden visuals steeds meer de ‘lingua franca’ in deze globaliserende wereld; klanten en werknemers die opgegroeid zijn in het internettijdperk zijn minder tekstueel ingesteld dan vorige generaties.
De meeste managementliteratuur ziet visuele zaken echter nog steeds vooral als hulpmiddel om een beter inzicht te verwerven, problemen te framen en ideeën te verkopen. Toch is visueel denken op zich al de sleutel tot een beter probleemoplossend vermogen bij leidinggevenden, aldus MD Weekly. Dat stelt hen immers in staat om problemen niet te zien als een lange reeks zaken die fout gaan, maar als een `set van met elkaar verbonden visuele uitdagingen`.
Rechter hersenhelft
Om te functioneren in de nieuwe economische wereldorde moeten managers zowel met de linker als de rechterhelft van de hersenen denken. Visueel denken heet niet voor niets de `comeback van de rechter hersenhelft`.
Bron:Strategy + Business, MD Weekly