Marketeer wil harde bewijzen dat sociale media werken
9 september 2008 -
Hoewel steeds meer marketeers met social media bezig zijn, zijn er nog veel meer die eerst harde bewijzen willen zien van hun effectiviteit. Zonder dat blijven ze huiverig om geld in die nieuwe kanalen te stoppen, meldt Marketing Online.
Dit blijkt uit onderzoek van Forrester Research naar interactieve marketingkanalen, gehouden onder 333 marketeers. Het bureau ziet wel een toenemende belangstelling voor alle nieuwe kanalen (social media, ugc-content en online video), maar concludeert ook dat 68 procent van de respondenten pas in wil zetten op nieuwe technieken ‘als ze bewezen effectief zijn’.
Meten blijft lastig
Meer dan de helft van de respondenten zegt moeite te hebben met het effectief inzetten van search, en 58 procent heeft moeite met het effectief meten van online video.
Games en mobiel
Een paar nieuwe marketingkanalen worden minder gebruikt dan vorig jaar: in game-advertising wordt bijvoorbeeld nog door slechts achttien procent van de respondenten ingezet (vorig jaar was dat nog 24 procent) en 67 procent heeft helemaal geen plannen met dit medium. Ook mobile marketing doet het minder goed: 28 procent zegt het dit jaar te gebruiken, 36 procent heeft (nog) geen interesse).
Bron:Adweek, Marketing Online