Economische crisis zorgt voor nieuwe managementprioriteiten
9 september 2008 -
Meer dan acht van de tien middelgrote ondernemingen in Groot Brittannië zeggen dat ze de gevolgen van de slechtere economie aan den lijve ondervinden. En dat heeft tot gevolg dat de cashflow en kostenreductie momenteel de belangrijkste prioriteiten zijn voor managers.
Uit onderzoek van MacIntyre Hudson blijkt dat veel meer ondernemingen te maken hebben met moeilijkere handelscondities dan vorig jaar en dat meer dan acht van de tien zich ernstig zorgen maken over het komende jaar. Driekwart voert daarom een striktere controle op de bedrijfsuitgaven en vier van de tien hebben hun investeringen beperkt. Bijna een derde neemt al minder personeel aan. De helft geeft bestaande klanten minder krediet en 44 procent hanteert strengere kredietwaardigheidcontroles voor nieuwe klanten.
Voorzichtig
De onderzoekers stellen dat het beheersen van de kosten belangrijker is dan ooit, maar waarschuwen ook dat bedrijven voorzichtig moeten zijn met het laten gaan van hun mensen. Hoewel personeelskosten het zwaarst wegen op het totale budget moet immers niet vergeten worden dat zonder mensen geen kwaliteit geleverd kan worden. Bovendien heb je die mensen weer nodig als de zaken beter gaan.
Angst
Een andere conclusie is dat een substantieel deel van de bedrijven zich grote zorgen maakt over het economische klimaat en dat dat voornamelijk komt door het door de media geschetste doemscenario. Toch doet een kwart van de ondervraagde bedrijven het beter dan vorig jaar en is er voor een vijfde niks veranderd. Dit lijkt er op te wijzen dat ze zich laten leiden door ongefundeerde angst en paniek. Logisch misschien, maar het staat het noodzakelijke vertrouwen en uitgavenbereidheid – beide noodzakelijk voor hernieuwde groei – wel in de weg.
Schulden
Tweederde van de bedrijven met schulden stellen dat de banken waar hun leningen lopen hen een hogere rente in rekening brengen en dat de kredietvoorwaarden aangescherpt zijn. Dit zijn ook de bedrijven die harder in de kosten snijden dan degenen zonder schulden. Ze moeten wel, aangezien financieringskosten immers enorm gestegen zijn door de kredietcrisis.
Bron:Management Issues
Wat hier beschreven wordt is de natuurlijke cyclus van de bedrijven. Behalve de kostenbeheersing en het op orde brengen van de financierring zal er aandacht moeten zijn voor de kennisborging. Daarna wellicht een nieuwe missie om met creativiteit en innovatie de klant tegemoet te treden.
Voorspellen is moeilijk, zeker als het over de toekomst gaat. Maar met een beetje nadenken zijn economisch mindere tijden redelijk voorspelbaar. Natuurlijk hebben we de 7 jaar cyclus, daar kan op worden geanticipeerd. De PvdA in het kabinet zorgt altijd voor lastenverzwaring. Door daar op te anticiperen kan een economisch mindere periode worden voorzien en kunnen tijdig maatregelen worden genomen.
Helaas zijn er te weinig bedrijven die anticiperen op de ontwikkelingen en die dus achteraf pas zien dat het slechter gaat. En dan raken met name de controllers en CFO's in paniek en wordt er te rigoreus gereorganiseerd.
Regeren is vooruitzien. Dat lukt niet alleen onze regering niet, ook veel managers leven van dag tot dag.
Helaas lezen we weer dat het minder gaat in de economie, we gaan elkaar weer lekker napraten. Wat zien we dan, nu gaan we weer het uitgave patroon aanscherpen. Helemaal verkeerd!! Een uitgave patroon is een constante, dit is een proces wat constant bewaakt moet worden. Binnen de Farosgroep is inkoop/logistiek en facilitair een specialisme zowel in de Non Pofit als Profit organisatie. Hier worden de grootste uitgave gedaan bij elke organisatie. Wij zien de verschillen in attitude tussen beide groepen. Profit organisaties zijn veel meer bezig met het herbezien van de processen deze worden constant gemonitord. Faros heeft de laatste 2 jaar veel ervaring verkregen in de Non Profit, wij zijn werkzaam geweest bij een van de grotere zorginstelling van Nederland. Hier zie je dat in deze sector nog heel veel zaken verbeterd kunnen worden, vooral in de ondersteunende diensten, maar ook in het primaire proces. Nu de zorgverzekeraars en de overheid de hand op de subsidies houdt zie je dat ze zaken willen veranderen. Dit is te laat, je moet de processen altijd proberen te optimaliseren. Waarmee we niet willen zeggen dat je elke keer een verandering moet doorvoeren, nee rust is ook belangrijk. Maar je kunt wel zaken herkennen en laat de mensen die werkzaam zijn in het proces dit dan uitvoeren. De processen die wij in de zorg hebben aangepakt, zijn mede door de medewerkers zelf geoptimaliseerd. Veranderen doe je samen, onze aanpak heeft vruchten afgeworpen binnen de organisatie waar we voor zijn gevraagd. Wij zetten zaken in beweging.
Kees Dirks
R.V. Molenbroek
|
|
9
-
09
-
2008
|
12
:
07
uur
Dat de kredietcrisis op dit moment aan alle kanten merkbaar is ondervinden we aan den lijven. Heel veel bedrijven stellen het betalen van hun rekeningen nog maar even uit.
Geen krediet van de bank, dan maar van je toeleveranciers. En dan is de betalings mentaliteit toch al slecht bij de Nederlandse bedrijven.
Hoe groter het bedrijf des te slechter de betalingen.
Het heeft echter allemaal 1 nadeel. Het is een sneeuwbal effect wat doordreunt tot in alle lagen. Probleem is echter continu dat de kleinsten het iedere keer weer opnieuw voor de kiezen krijgen en de groten die meestal de oorzaak zijn buitenschot blijven.
Al die kleinere en middelgrote bedrijven hebben tesamen een vele grotere order portefeulle dan die paar grote bedrijven die Nederland rijk is. Als die niet meer kopen ligt onze economie gewoon stil.
In zekere zin ergert dit type artikelen mij mateloos.
Kennelijk is het aantrekkelijk om telkens weer doemscenario's te schetsen met koppen als Economische crisis, angst en schulden.
Van belang, doch niet vermeld, is dat het hier een survey betreft dat geheel is uitgevoerd in de UK, waar de situatie toch wel beduidend minder is dan die van de andere belangrijke West Europese economiëen.
Dus waarom niet dit soort artikelen naast ons neer leggen en de schouders eronder en anticiperen op de vele kansen die er altijd zijn, vandaag goed en morgen nog beter?
Er zijn genoeg kansen. Van belang is dat organisaties zo ingericht zijn dat ze kunnen worden benut. Vertalend naar onze eigen branche: hoeveel bekende adviesorganisaties kwamen in zwaar weer, terwijl anderen gestaag doorgroeiden?
In onze consultancypraktijk mogen wij dagelijks meewerken om hoog performante (middel)grote organisaties nog beter te maken. Hierbij is kostenbeheersing een zeer belangrijk gegeven. Echter veel belangrijker zijn een competente enthousiasmerende leiding met een duidelijke strategische koers en een totale organisatie die gedreven en competent genoeg is om middels deze strategie een dagelijks en jaarlijks gezond resultaat te realiseren.
Juist deze organisaties zijn altijd bewust bezig met anticiperen op de toekomst en staan stil bij daadwerkelijke waardecreatie in alles wat zij dagelijks ondernemen. Daarbij niet uit het oog verliezend dat het de mensen zijn die een organisatie pas echt onderscheidend maken.
Zulke organisaties koersen ook door economisch zwaar weer, maar weten door competent stuurmanschap veilig hun doel te bereiken.
Maar hoe dan ook, de consultancy firma's zien er weer brood in zo te zien (doe zelf ook mee, dus niet boos worden).
Helaas zie ik toch maar weer dat er teveel van uit de macht van het geld en te weinig vanuit de kracht van mensen wordt geredeneerd.