8 september 2008 -
Marktoriëntatie is geen hogere wetenschap, zo blijkt maar weer eens uit een vergelijking van een kleine 300 beursgenoteerde Duitse ondernemingen. De top drie doet gewoon een aantal simpele dingen goed die heel makkelijk te imiteren zijn.
Marketing Online schrijft dat deze ondernemingen om te beginnen zeer marktgerichtheid zijn en er alles aan doen om volledig aan de de wensen van de klant te voldoen. Verder hanteren ze een consistente strategie: als bijvoorbeeld de doelstellingen van de marketingafdeling op de lange termijn gericht zijn, geldt dat ook voor die van de afdeling verkoop.
Aparte regelingen
De toppers in de lijst hebben echter ook een paar minder voor de hand liggende karakteristieken. Zo is in enkele bedrijven de arbeidsdeling afgeschaft: één persoon houdt zich bezig met het hele proces, of dat nu op de productieafdeling of bij marketing is. Een voordeel daarvan is dat er intern kan worden gebenchmarkt: iedereen doet hetzelfde toch net iets anders, en zo kun je kijken wie wat het beste doet.
Bron:Absatzwirtschaft, Marketing Online
Volledig eens met de titel: 'klantgerichtheid is eigenlijk heel simpel!'Wij noemen dit gewoon je gezonde verstand gebruiken. Er is een uitgewerkte en werkende methode 'Stem van de klant' waarmee organisaties binnen enkele dagen ZELF aan de slag kunnen. Gewoon met eigen medewerkers en managers en binnen enkele de resultaten zien. Maar hoe zorg je ervoor dat grote organisaties hier morgen mee aan de slag gaan? Herstel de meester-gezel relatie: gun je managers de instrumenten waarmee ze snel en duurzaam resultaten kunnen boeken.
Kees Ruskamp