Zeven manieren om een economische crisis te overleven
8 september 2008 -
Maakt u zich ook zo’n zorgen over hoe u deze economisch slechte tijden gaat overleven? Deze zeven aanbevelingen van Sirota Survey Intelligence kunnen u helpen. Speerpunt hierbij is effectief personeelsmanagement.
1. Ontwikkel een cultuur van ‘partnerschappen’ Focus continu op vertrouwen, lange termijn doelen, gezamenlijk beslissingen nemen, open communicatie, openheid over de financiën en gelijke behandeling voor iedereen. Bedrijven die dat doen, presteren over het algemeen beter dan degenen die strikt hiërarchisch in elkaar zitten.
2. Ga niet te snel over tot ontslagen
Stel eerst al het andere in het werk om kosten te reduceren en schrap pas in het personeelsbestand als het écht niet anders kan. Geloof het of niet, maar in ondernemingen die hun mensen als partners in plaats van nummers beschouwen en hun volle vertrouwen genieten, zullen mensen zich persoonlijk aanbieden om op te stappen als het echt nodig is. Ze weten immers dat het management alles in het werk heeft gesteld om dat te voorkomen.
3. Doe wat u zegt
In zware tijden is het des te belangrijker dat medewerkers zich gesteund voelen door hun leidinggevenden. Zorg dat uw woorden en daden in overeenstemming zijn, alleen dan creëert u een werkplek waar iedereen zich gerespecteerd voelt. Kijk of u een training kunt krijgen in omgaan met stress – zowel van uzelf als van uw team.
4. Besteed extra aandacht aan uw toppers De beste mensen zijn degenen die vaak het snelst vertrekken in moeilijke tijden. Wie echt goed is, heeft namelijk altijd genoeg mogelijkheden. Zorg er dus voor dat u hen niet verwaarloost en biedt hen voldoende doorgroei- en ontwikkelkansen.
5. Betrek iedereen bij het behalen van de zakelijke doelstellingen Een goede manier hiervoor is om een beloningssysteem in te stellen voor het behalen van bepaalde doelstellingen. Dergelijke initiatieven verhogen de motivatie en versterken de teamgeest.
6. Betrek iedereen bij mogelijke oplossingen
Vooral in moeilijke tijden hebben managers de neiging plannen en informatie voor zich te houden. Open communicatie en hulp vragen bij het oplossen van problemen is echter een effectieve manier om het machteloze gevoel van medewerkers weg te nemen.
7. Blijf functioneringsgesprekken voeren
Op die manier houdt u goed in de gaten wat er leeft op de werkvloer en hoe bang/onzeker uw mensen eventueel zijn. Tegelijkertijd levert het u goede feedback op over de effectiviteit van uw beslissingen en acties. Let op stressignalen en werkdruk om te voorkomen dat uw mensen een burn-out krijgen. Vooral nu is het belangrijk mensen gerust te stellen en eerlijk te zijn.
Het is natuurlijk als HR idolaat preken voor eigen parochie, maar eigenlijk is er maar weinig toe te voegen aan het betoog.
Maar welk bedrijf heeft HR in haar begroting anders opgenomen dan sluitpost?
Ik ben er benieuwd naar.
Want nog steeds worden bedrijven te veel vanuit economische kengetallen gestuurd en te weinig vanuit kengetallen die de totale stand van zaken weergeven.
Daar heeft de BSC niets aan bijgedragen omdat deze scorecard nog steeds uitgaat van het economische dogma dat alles in balans moet zijn.