Noodzaak kennisoverdracht wordt steeds duidelijker
28 augustus 2008 -
Met de pensionering van een groot aantal topmanagers voor de deur, moeten Amerikaanse en Europese bedrijven er rekening mee houden dat ze te maken kunnen krijgen met een enorm verlies aan kennis en ervaring.
Hoog tijd om de kennisoverdracht naar de volgende generatie goed regelen. Uit onderzoek van The Conference Board blijkt echter dat de meeste bedrijven zeer slecht voorbereid zijn op de uitstroom van hun managers uit de Babyboomgeneratie. Diane Piktialis van The Conference Board: "Je kunt er niet zomaar van uitgaan dat de jongere generatie het gat zomaar zal dichten, ze hebben daar simpelweg te weinig ervaring voor. Bovendien veranderen ze vaker van baan en nemen ze op die manier de opgedane kennis weer met zich mee."
Documentatie
Hoe ze moeten voorkomen dat de kennis en ervaring niet tegelijkertijd met de Babyboomers verdwijnt, wordt dus een steeds grotere zorg voor ondernemingen. Bovendien is het zo dat kennis niet vanzelf overgaat van de oudere naar de jongere generatie. Het is daarom meer dan ooit van belang dat bedrijfsleider de kennis die bewaard moet blijven identificeren en evalueren. Onder andere door deze overzichtelijk te documenteren, raadt Piktialis aan.
Leerstijlen en technologie Dat lijkt misschien een ingewikkeld proces, toch is het in de praktijk redelijk eenvoudig te realiseren, stelt Kent Greenes van The Conference Board. "Wel kan het zo zijn dat het proces een aantal keren herhaald wordt, met name wanneer de kennis zeer specifiek of complex is en/of een breed spectrum beslaat." Omdat de kennis momenteel overgedragen wordt tussen diverse generaties is het ook van belang dat men de verschillende leerstijlen van de diverse leeftijdsgroepen begrijpt. Bovendien maken de diverse generaties op andere manieren gebruik van technologie, iets dat het proces wel eens kan bemoeilijken. Jonge werknemers krijgen bijvoorbeeld liever een e-mail of IM dan dat ze strak gepland persoonlijk overleg voeren. En Generatie Y is nu al meer geneigd informatie te delen via blogs, iets wat ouderen niet gewend zijn.
Bron:Management Issues