28 augustus 2008 -
ICT wordt nog zelden ingezet om winst te maken, ondanks het besef bij managers dat ICT van toegevoegde waarde is voor de business. De meeste managers berekenen niet actief de return on investment na een ICT-investering.
Pecoma Business Technology concludeert na onderzoek onder ruim 200 (ICT- en Business) managers dat de ICT-branche moet werken aan meer meetbaarheid en transparantie over investering en te behalen resultaten. Hoewel besluitvorming met betrekking tot ICT veelal plaatsvindt op strategisch niveau, wordt de technologie nog primair gezien als procesverbeteraar, en nog te weinig als potentiële versterking van bedrijfsdoelstellingen. Naar aanleiding van het onderzoek sprak Pecoma met managers bij het AMC en Steenbok Adviesgroep.
Gebrek aan kennis
Pecoma signaleert dat de business de strategische toegevoegde waarde van ICT voor het behalen van bedrijfsresultaten als winst en groei massaal erkennen, maar dat er weinig kennis is over hoe ICT op deze manier in te zetten. Hoewel bijna 90 procent erkent dat juist ICT wezenlijke bijdragen kan leveren aan de bedrijfsdoelstellingen, zet slechts drie procent ICT daadwerkelijk in om winst te maken.
Weinig strategisch potentieel
"De directie is in 92 procent van de gevallen betrokken bij besluitvorming omtrent ICT-investeringen, maar er wordt nog relatief weinig strategisch potentieel benut," zegt Simon de Koning, algemeen directeur van Pecoma Business Technology. "Dit zie je bijvoorbeeld terug in de belangrijkste ICT- doelstellingen: de optimalisatie van bedrijfsprocessen (80 procent), efficiencyverhoging (73 procent) en het toegankelijk maken van informatie (65 procent)."
Multitalenten
Op basis van haar onderzoek concludeert Pecoma dat er winst te behalen is door meer samenwerking tussen algemeen management en ICT en dat de ICT-branche moet werken aan meer meetbaarheid en transparantie over investering en te behalen resultaten. Volgens Peter Verlooij, projectmanager bij het AMC, is er zeker behoefte aan ICT-kennis aan de businesszijde. "Idealiter zetten we multi-talenten in aan zowel de business- als ICT-zijde, zodat men beter op de hoogte is van de mogelijkheden van ICT en de bedrijfsdoelstellingen. Het probleem ligt echter in de nu nog te beperkte inzet van businessconsultants met ICT-kennis."
No return
ICT wordt nu nog door een groot deel van de managers gezien als instrument om processen op rolletjes te laten verlopen. "De technologie kan echter een grote bijdrage leveren aan de bedrijfsdoelstellingen," vervolgt De Koning. "Dit gaat veel verder dan alleen procesmatige ondersteuning. 53 procent van de ondervraagde managers onderzoekt niet eens de return on investment na een ICT-project en in 39 procent van de gevallen vindt geen evaluatie plaats aan de hand van de vooraf bepaalde doelstellingen. ICT is voor veel businessmanagers een onbekende wereld, waardoor ze hier zelf niet kritisch naar denken te kunnen kijken," aldus De Koning. "Dit roept om meer tastbare resultaten, hoeveel komt er binnen en hoeveel gaat er uit. Hier ligt een belangrijke taak voor de ICT branche. "
De regie
Volgens Pecoma is het besef van de potentie van ICT bij veel managers wel aanwezig, maar kost het tijd om dit te verankeren in de strategie van de organisatie. "Door het gebrek aan kennis heeft het bedrijfsleven vanaf het begin van het ontstaan van ICT de touwtjes uit handen gegeven, waardoor twee aparte werelden zijn ontstaan. Deze werelden moeten weer samen komen, en daarvoor moet het bedrijfsleven de regie weer in handen nemen," aldus Guido Makor, Senior Consultant bij Steenbok Adviesgroep. Uit het onderzoek blijkt dat 83 procent van de ondervraagden ICT ziet als randvoorwaarde voor bedrijfssucces. 83 procent gelooft dat ICT-investeringen binnen hun organisatie aantoonbaar rendement opleveren en vrijwel iedereen erkent dat de organisatie afhankelijk is van ICT (95 procent). De Koning: "Desalniettemin wordt het nog te zelden ingezet om echt vooruit te komen als organisatie of om het verschil te maken met de concurrentie."
Uitbesteden
De keuze voor het inschakelen van een externe ICT-dienstverlener wordt in de meeste gevallen ingegeven door het ontbreken van kennis (46 procent) en capaciteit (twintig procent). De beslissing geschiedt zelden op basis van een kosten-batenanalyse waaruit blijkt dat een externe dienstverlener goedkoper is. "Het beperkte besef van de potentie blijkt eens te meer uit het feit dat slechts tien procent van de ondervraagde managers als reden noemt dat hij van tevoren weet hoeveel dit hem uiteindelijk weer oplevert in euro's. Daarom zijn wij een groot voorstander van het werken met business cases. Dan krijgen opdrachtgevers een idee van het mogelijke rendement van investeringen die ze doen, dat is bij bijvoorbeeld marketing niet anders denkbaar," aldus De Koning.
Misschien even informeren bij de Free Record Shop die dankzij de implementatie van SAP voor het eerst in zijn bestaan verlies maakte?
Het blijft vreemd dat ook na 20-30 jaar nog steeds ICT wordt gezien als oplosser van alle problemen, terwijl iedere keer weer blijkt dat de implementatie tot meer problemen leidt. (de positieve uitzonderingen op regel daargelaten).