26 augustus 2008 -
Meer dan de helft van de bedrijven heeft moeite voldoende ict'ers te vinden. Dat bleek uit onderzoek van het IT Governance Institute. De ultieme wervingsactie lijken ze dan ook nog niet gevonden te hebben. Is dat een leaseauto of opleidingsmogelijkheden? Computable registreert.
Werkgevers halen van alles uit de kast om de juiste ict’er aan te trekken. En hoewel werknemers tegenwoordig vooral vragen om opleidingen en cursussen, is er nog altijd een flink aantal werkgevers dat bij personeel wil opvallen met spectaculaire wervingsstunts. Denk aan privévliegtuigvluchten of backpackreizen in Australië.
Eigen opleiding
Toch zijn er nog genoeg bedrijven die zich met name richten op de ontplooiingsmogelijkheden voor hun werknemers. Cisco startte bijvoorbeeld het Partner Talent Network. Tijdens het traject, dat begint met een combinatie van training en detachering bij een van de partners van Cisco, leren de studenten technische vaardigheden en doen ze praktijkkennis op bij het bedrijf waarbij ze werken. Na afloop van de detacheringsperiode gaat de student in vaste dienst bij het betreffende bedrijf. Codast gaat ict'ers zelf opleiden in hun Young Professional Program zodat zij daarna over de specifieke kennis beschikken die het bedrijf nodig heeft. Accenture Technology richt zich op het scholen van aankomende ict'ers. Het bedrijf deelde tijdens de Information Engineering Challenge een vierjarige ict-studie uit.
Bron:Computable
Misschien dat een training ''luisteren naar de klant'' iets is. Het is nog steeds het zwakste punt van het merendeel van de ICTers.
Door eens een keer de beginselen van lean and mean toe te passen op ICT kan naar mijn mening ook een veel beter resultaat van ICT implementaties met veel minder ICTers worden bereikt.