25 augustus 2008 -
Meer dan de helft van de managers roept bij binnenkomst 'goedemorgen' over de afdeling. En dat is belangrijk, stelt zakelijk etiquettedeskundige Magda Berman. "Als je niets zegt, denken ze al snel dat je daar te beroerd voor bent." Ga dus in geen geval stilzwijgend op uw plek zitten.
Zakelijke etiquette gaat echter verder dan een dagelijkse begroeting. Uw werknemers hebben namelijk niet genoeg aan salaris, ze willen ook aandacht. Zo nu en dan koffie halen voor de afdeling is dus belangrijk. Twee op de drie managers doen dat af en toe. Dat blijkt uit onderzoek van Management Team over 'sociale rituelen op het werk'.
Samen lunchen
Overigens, als de koffie goed is, presteren de werknemers beter en dat geldt ook voor de lunch. Bijna een derde van de managers schuift hier altijd voor aan, vanwege de gezelligheid. Berman: "Soms vinden werknemers het ook fijn zonder manager te lunchen, zoals je het vroeger op school fijn vond om zonder docent te spelen. Bovendien wordt lastiger om moeilijke gesprekken te voeren met uw medewerkers als u te amicaal wordt." Zij adviseert één à twee keer per week mee te lunchen.
Persoonlijke aandacht
Bijna de helft van de managers informeert standaard naar privéaangelegenheden van collega's. Meer dan een derde stelt dit soort vragen alleen bij mensen die ze mogen. Negen op de tien vieren hun verjaardag door te trakteren en dertien procent krijgt een verjaardagscadeau. 63 procent gaat naar de begrafenis van een dierbare van een collega en tweederde op kraambezoek.
Bron:Management Team, De Telegraaf
Prima en zeer zeker aan te bevelen om deel uit te maken van de afdeling (dus koffie, af en toe eens tracteren en een keer mee lunchen) Je doet het per slot van rekening niet alleen maar met de medewerkers van je afdeling. Je mag dan wel de stenen bakken maar zonder cement valt er erg weinig te bouwen.