22 augustus 2008 -
28 procent van de Nederlanders klaagt over een slechte werksfeer. Slechts 24 procent noemt de werksfeer goed en motiverend. In vergelijking met de rest van Europa is dit overigens redelijk hoog: het gemiddelde op Europees niveau is twintig procent.
Dat blijkt uit internationaal onderzoek van StepStone. "Naast het hebben van verantwoordelijkheid en een goed salaris, bepaalt vooral de sfeer of iemand gelukkig is in zijn baan. Een goede werksfeer is ook altijd in het belang van het bedrijf. Zeker in de huidige situatie waarin een gebrek is aan deskundige werknemers. Het is verbazingwekkend dat veel bedrijven slecht uit dit onderzoek komen, gezien de ontwikkelingen in de markt," aldus Gijs Bos van StepStone Nederland.
Internationale scores
48 procent van de Nederlandse respondenten zegt over het algemeen tevreden te zijn met de relatie tussen collega’s, ook al zijn er wel eens slechte dagen. Opvallend is dat 28 procent van de Nederlandse respondenten de werksfeer in de onderneming als onaardig en teleurstellend ervaart, terwijl dit op Europees niveau op 38 procent ligt. Internationaal gezien zijn de Duitsers en Italianen het meest ontevreden over de werksfeer op kantoor. Bij de Duitsers zegt slechts negentien procent tevreden te zijn en bij de Italianen slechts veertien procent. De koploper in Europa is Noorwegen waar 35 procent van de respondenten zegt tevreden te zijn en dat de werksfeer dagelijks motiverend werkt.
Ondanks de in Nederland doorgaans goed geregelde arbeidsvoorwaarden, heerst er desondanks regelmatig een slechte werksfeer achter gesloten deuren van de werkgever. Het verschil in machtsverhouding tussen werkgever en (de volledig financieel afhankelijke) werknemer is in veel gevallen de voedingsbodem voor mismanagement en een slechte behandeling van eigen personeel.
Voortdurende opvoering van werkdruk, verantwoordelijkheden, administratieve procedures, verlegging van grenzen en negeren van een negatieve werksfeer, leiden op de lange termijn tot vertrek van werknemer, waarna de zoektocht naar een nieuwe werkgever begint, in de hoop op betere tijden.
Werkgevers hebben veelal uitgebreide procedures en middelen om nieuw personeel kritisch te kunnen beoordelen. Werknemers daarentegen hebben dergelijke mogelijkheden niet en weten doorgaans maar weinig af van de nieuwe werkgever, alvorens zij zich aan haar gezag onderwerpen.
Uiteraard hebben werknemers ook de behoefte om werkgevers (al dan niet vooraf) te kunnen beoordelen en daarom biedt Werkbeoordeling.nl werknemers de mogelijkheid, om werksfeer beoordelingen te kunnen delen via onze website. Zo kunnen werknemers bij ons anoniem, snel en eenvoudig beoordelingen geven en bekijken, zonder aantasting van de werkgever's privacy.
Dit zorgt ervoor, dat werknemers nu ook op voorhand een goed beeld kunnen krijgen van werkgevers en hierdoor de beste werkgevers kunnen selecteren. Om neutraal te blijven hebben wij ervoor gezorgd, dat beoordelingen even positief als negatief kunnen zijn en er alleen cijfers worden gegeven.
Wij zijn van mening, dat zowel werknemer als werkgever hier voordeel uit zullen halen, omdat werkgevers hierdoor gemotiveerder zullen zijn, negatieve beoordelingen te voorkomen en positieve beoordelingen te stimuleren, door beter toezicht onder leidinggevenden. Werkbeoordeling.nl is voor een gezond werkklimaat en de daaruit voortvloeiende gezonde bedrijfsresultaten.