19 augustus 2008 -
Het ene bedrijf doet het goed op internet, het andere niet. Waar ligt dat aan? Rishad Tobaccowala, CEO van Denuo en chief innovation officer van Publicis Groupe Media, zet op Marketing Online een aantal trends en tips op een rij.
1. Van centraal naar decentraal Het is meer en meer van belang dat content vooral gemakkelijk vindbaar is via zoekmachines, sociale netwerken en partnerschappen in plaats van alleen te focussen op de eigen website.
2. Van autoriteit naar authentiek
Consumenten hechten steeds meer geloof aan elkaar dan aan wat marketeers roepen. Als het gaat om feitelijkheden (zoals productspecificaties), wordt er nog wel naar de marketeer geluisterd maar om te weten of het product ook goed is, eigenlijk alleen nog naar elkaar.
3. Van distributiekanaal naar content
Op internet is alles wat je zoekt, maar één klik verwijderd. De invloed van de traditionele distributietrechters neemt dus af.
4. Van ‘spaces’ naar ‘audiences’
Vroeger moesten marketeers ruimte kopen in content die door hun doelpubliek werd geconsumeerd, tegenwoordig kunnen we via zoek- en advertentienetwerken geïnteresseerd publiek rechtstreeks bereiken.
Drie succesfactoren
Content is belangrijker dan, zegt Tobaccowala. Daarom heeft hij drie ezelsbruggetjes bedacht voor online marketingsucces.
1. Is de content ‘FIT’? Oftewel: free (gratis beschikbaar), intelligent en transmittable (geoptimaliseerd voor zoekmachines, blogs en sociale netwerken).
2. Ruikt de content als ‘ROSE’? Is de content Relevant en Open en het design en de navigatie Simpel en Elegant?
3. Kunt u 'SOFA' leveren? Marketeers willen Scalable Outcomes die Frictievrij en Accountable zijn. Zoekmachinemarketing past daar perfect in: het bereikt miljoenen, is resultaatgericht en gebaseerd op een veilingmodel.