Bedrijven willen hun duurzame inspanningen meer promoten
18 augustus 2008 -
Communicatieverantwoordelijken willen meer doen om de MVO-activiteiten van hun bedrijf te benadrukken. Ook willen ze die activiteiten beter ondersteunen. Ze verschillen echter behoorlijk van mening over de kanalen die ze daarvoor zouden willen gebruiken.
Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Ragan Communications, aldus Express.be. Ongeveer 70 procent van de ondervraagde communicatieverantwoordelijken zegt dat zijn bedrijf actief is met maatschappelijk verantwoord ondernemen en daarover ook communiceert. 30 procent geeft toe dat er binnen hun bedrijf geen enkel MVO-beleid is. Ruim vier op de tien ondervraagden zou willen dat er meer gedaan wordt aan duurzaam ondernemen en 21 procent wil de return-on-investment van die inspanningen meten. Slechts zes procent wil dat het bedrijf minder doet aan MVO.
Drijfveren
Wel heerst een groot verschil van mening over de doelstellingen en het nut van die inspanningen. Ongeveer 40 procent van de ondervraagden vindt dat een MVO-programma de betrokkenheid van het personeel bij het bedrijf stimuleert; 50 procent is van mening dat dergelijke inspanningen goed zijn voor de pr en het imago. Zeven procent hoopt dat MVO de verkopen opdrijft en vier procent dat er nieuw personeel mee aangetrokken wordt.
Media Ongeveer de helft is van mening dat MVO ondergebracht moet worden in een afzonderlijke afdeling die rechtstreeks aan de directie rapporteert. De andere helft vindt dat de activiteiten uitgevoerd moeten worden door de afdeling mediarelaties, interne communicatie of marketing. Ook over het communicatiekanaal verschillen de meningen: 58 procent zegt dat er gebruik moet worden gemaakt van traditionele media, zoals nieuwsbrieven en MVO-verslagen, 22 procent dat een beroep moet worden gedaan op public relations programma’s en eveneens 22 procent dat sociale media, zoals blogs, podcasts en sociale netwerken, ingezet moeten worden.
Bron:Managing21, Express.be