Wijnproeven wint steeds meer terrein als personeelsuitje
12 augustus 2008 -
Steeds meer bedrijven bieden hun personeel een wijnproeverij aan als personeelsuitje. Verklaarbaar, aldus MD Weekly: de meeste mensen zijn in meer of mindere mate wel geïnteresseerd in vinologie, en alcohol is en blijft nu eenmaal een goed sociaal smeermiddel.
De populariteit van de wijnproeverij ligt bovendien in het feit dat er veel verschillende formats mogelijk zijn. Financiële dienstverleners en advocatenkantoren kiezen bijvoorbeeld vaak voor de high-end marktsegmenten zoals de duurdere Bordeaux en Bourgognes, in combinatie met een diner in een duur restaurant. Voor wie echt geld uit wil geven, zijn zelfs privévluchten naar de wijngaard zelf mogelijk. Nog een format is de winquiz waarmee prijzen te winnen zijn. Het meest voorkomend blijft echter de specialist die met een aantal dozen wijn langskomt op kantoor.
Keerzijde
Uiteraard kent ook de wijnproeverij haar beperkingen en schaduwzijden. Sommige werknemers drinken bijvoorbeeld niet, bijvoorbeeld uit religieuze overwegingen. Ook zijn de meeste mensen niet gewend om wijn uit te spuwen. En dat kan leiden tot aangeschoten deelnemers. Met alle gevolgen van dien.
Bron:Financial Times, MD Weekly
Leuk artikel. Het wijnen en deinen neemt toe en is goed voor de onderlinge sfeer. Kort geleden is zelfs een interactieve webpagina gestart met de eerste wijnhandelaar, zie hiervoor wijnenchat.nl één van de afdelingen van Chatkantoor. Ik denk dat hier veel toekomst in zit.
Cary
|
|
13
-
08
-
2008
|
14
:
14
uur
Ik wil niets afdoen aan de suggestie voor een wijnproeverij als personeelsuitje en onderschrijf de opmerkingen van John. Maar: een wijnproeverij schrikt sommigen af. Ik zelf organiseer daarom al jaren in Zuid Limburg en de Belgische grensstreek een, volgens sommigen, meer toegankelijke proeverij en wel een bierproeverij, gecombineerd met een herberg- c.q. streekmaaltijd. Hoofdgroep van de proeverij zijn de 6 mondiaal beschermde Trappistenbieren met als nevengroepen o.a. abdijbieren en kloosterbieren. Dit leidt tot verrassende reacties en opmerkingen bij de deelnemers en wordt meer als 'low profile' ervaren dan een wijnproeverij. Afhankelijk van doelgroep uiteraard: Succes verzekerd. Ideetje???