7 augustus 2008 -
Mobiele marketing via bijvoorbeeld sms, gsm-applicaties en mobiele games, is en blijft hot. Als thema tenminste. Over de doorbraakpotentie verschillen de meningen echter nogal.
Jeroen van Glabbeek, ceo van CM Groep, stelt op MD Weekly dat drie miljard mensen gemiddeld 1.000 keer per jaar een sms sturen. Marcel Kolb, senior salesmanager bij Hotsms, noemt het uniek dat het bereik van sms vrijwel 100 procent is. Volgens hen zal mobiele video eveneens oprukken. Nieuwe toestellen als de Iphone en de Nokia n95 maken tv kijken op de mobiel steeds toegankelijker immers.
Mobiel betalen
Van Glabbeek is tevens enthousiast over de mogelijkheden van mobiel betalen. Nu al gaat er 100 miljoen euro per jaar om in de markt voor betalen per sms. Kolb signaleert echter dat nog niet veel consumenten zich willen registreren voor een digitale portemonnee als Minitix.
Te traag
Anders signalen komen uit Amerika, zo staat te lezen op Marketing Online. Marketingnews meldt namelijk dat mobiele telefoons nog te traag en niet gebruikersvriendelijk genoeg zijn voor mobiele campagnes. Bovendien wordt het mobieltje nog vooral gebruikt voor telefoneren en sms’en, zelden voor internetten. Het is wel zo dat de markt voor draadloze advertenties aan het groeien is, maar dan met name door het gebruik van sms en WAP voor eenvoudige promoties, zoals couponacties.
Bron:Adforesult, Marketingnews, MD Weekly, Marketing Online