7 augustus 2008 -
Niet iedereen is even lyrisch over het zakelijke gemak van de iPhone. Onderzoeksbureaus Forrester Research en Gartner komen op Comuptable zelfs met acht argumenten waarom de smartphone niet geschikt is voor zakelijk gebruik.
1. Push e-mail wordt slecht ondersteund
De iPhone kan wel e-mail synchroniseren met Microsoft Exchange en IBM Lotus Notus, maar daarvoor zijn wel aanpassingen aan de infrastructuur nodig. Of de mailserver en de firewall óf de aanschaf en plaatsing van mobiele gateway moeten aangepast. Bovendien kan de iPhone maar eens in het kwartier mail ophalen. Andere apparaten kunnen dat iedere minuut of op ieder willekeurig tijdstip doen.
2. Kalendersynchronisatie kan alleen via usb
De iPhone heeft Wi-Fi en Bluetooth, maar kan niet draadloos synchroniseren met een computer. Dus is een usb-kabel nodig om contacten of agenda te updaten. Notities zijn überhaupt niet te synchroniseren.
3. Er is geen encryptie
Gegevens op de iPhone zijn niet te versleutelen. Gartner-analist Ken Dulaney zegt dat er een application programming interface (api) beschikbaar is die encryptie mogelijk maakt maar er is nog geen applicatie geschreven die gebruik maakt van deze api.
4. Het toestel heeft geen toetsenbord
Gebruikers moeten data invoeren middels een touchscreen. Niet voor iedereen werkt dat goed, helemaal niet als snelle en precieze tekstinvoer nodig is, zoals bij e-mail, sms en andere vormen van data input.
5. U bent gebonden aan één provider
Apple heeft in Nederland alleen een contract met T-Mobile. U kunt dus niet kiezen met welk telecombedrijf u in zee gaat. Ook kunt u in het buitenland niet switchen naar een andere provider. En dat is duur!
6. Er zijn geen losse batterijen verkrijgbaar
Als de batterij leeg is, kunt u niet verder werken. Bovendien is de batterij niet gemakkelijk te vervangen als er wel een extra batterij is.
7. De batterij gaat maar kort mee
De batterij van de iPhone is niet gemaakt voor langdurig zakelijk gebruik. Een hele dag e-mailen houdt hij al niet vol.
8. Er zijn geen businesscases beschikbaar
Er is maar één groot bedrijf bekend dat de iPhone bedrijfsbreed heeft ingevoerd als zakelijke telefoon, dat is Apple.
Bron:Computable
Nou, dat is wel erg negatief. Zelf heb ik als zakelijk gebruiker een iPhone en dat bevalt prima.
1) Push e-mail wordt wel degelijk realtime ondersteund (kost alleen wel veel batterij)
2) Bij mij gaat kalender synchronisatie via draadloos (WiFi / GPRS / UMTS) prima. Notities inderdaad niet, maar de contacten weer wel.
3+4) Dat is waar.
5) Niet helemaal waar. In Belgie kun je legaal een simlock vrije iPhone kopen en dan met ieder gewenst abonnement gebruiken. Vodafone heeft zelfs een speciaal iPhone abonnement.
6) Er is/komt een plug in batterij op de markt die je aan de onderkant in de iPhone klikt. Dit verdubbelt je accu tijd.
7) Dat hangt ervan af. Als je verzenden en ontvangen op handmatig zet, kun je wel de hele dag mailen. Als je push aan hebt staan, is het inderdaad maar een uur of 6 op de accu.
8) Tja, hij is ook nog niet zo lang te koop als zakelijk toestel
Gijs
|
|
7
-
08
-
2008
|
09
:
35
uur
zie je wel
Ben
|
|
7
-
08
-
2008
|
09
:
37
uur
Weer zo'n goed onderzoek waarvan de helft niet goed onderzocht is.
Enterprise suitability compared to other smartphones
Dulaney concluded, ''Apple has delivered an iPhone that is acceptable for business use at the appliance level. Most prospective iPhone users will judge the device based on consumer appeal. The AppStore applications and the iPhone's excellent browser are supplemented with an e-mail client, which provides acceptable business capability with excellence in some areas.''
Gartner now lists the iPhone among BlackBerry and Windows Mobile as devices that meet its required security policies, a definition that excludes Nokia's E class phones targeted at the enterprise. ''Despite the popularity of this class of devices,'' Dulaney wrote, ''Nokia has not yet been able to deliver the required two security policies that have been met by BlackBerry, Windows Mobile and, now, the iPhone.''
Voor je een artikel overneemt vanuit de Computable is het verstandig om ook even te kijken naar de reacties onder het orginele artikel.
Hieruit blijkt dat de redactie van Computable hier een flater heeft geslagen. Er is sprake van gedateerde informatie.
Ps. Ik heb zelf geen IPhone en ben ook niet van plan om er een aan te schaffen.
Steve Sapthu
|
|
7
-
08
-
2008
|
10
:
28
uur
Dat verwonderd mij niets, het moest ook een tegenhanger worden van al die Windows Mobile systemen die het al goed doen. Ondanks dat ik de multi media systemen en geheugen van Apple I-Phone wel beter vind, maar het weer niet optimaal werkt. Het is net, ja het is het net weer niet. Heb zelf een HTC Diamond Touch en ben daar zeer tevreden over, helaas is de Internet bij HI niet gratis ''Fair Use Policy'' ja als je Emails gaat downloaden zit je er zo over heen en krijg je een gigantische rekening dan is de gratis van T-Mobile wel lekker.
Zoals deheer Bouman opmerkt: het onderzoek zou nog verwijzen naar de oude iPhone en niet de nieuwe 3G
Jasper Eggink
|
|
1
-
09
-
2008
|
10
:
41
uur
@ Steve Sapthu:
Als je via HI! onbeperkt online gaat voor €10,- per maand, is het ''nagenoeg'' gratis. Ik heb na 4 maanden intensieve internet gebruik nog geen een MB in rekening gebracht gehad.
Ronald
|
|
17
-
11
-
2008
|
18
:
10
uur
Wat een onzin zeg dit onderzoek (?)
Ik zit in deze handel en heb behoorlijk wat toestellen getest voordat ik een keuze heb gemaakt. (Blackberry's, nokia E en N serie's en HTC's). Ik heb voor de Iphone gekozen en vindt het werkelijk een briljant apparaat. Blackberry heeft tot op heden geen UMTS of HSDPA, meestal ook geen Wifi. Verder ontbreekt het blackberry aan fatsoenlijk internet en scherm. Niet raar dat hij ietsje langer mee gaat... Software matig is aan te passen dat de Iphone vaker al 1x per 15 min e-mail ophaald.