6 augustus 2008 -
Bedrijven maken steeds vaker bedrijfsfilms gericht op werkzoekenden om hen zo een beter beeld te geven van hun bedrijf, de collega's en werksfeer. Deze voorstelfilmpjes blijken de beslissing van de werkzoekenden om te solliciteren behoorlijk te beïnvloeden. Dit blijkt uit een onderzoek van StepStone.
Express.be schrijft dat een bedrijfsvideo werkzoekenden extra informatie geeft over de baan, het bedrijf en vooral over de activiteiten van het bedrijf. Vooral dat laatste blijkt erg belangrijk voor werkzoekenden. Ook willen ze – met name vrouwen - graag een beeld krijgen van de werksfeer. Verder willen sollicitanten ook graag de kantoren en collega’s te zien krijgen.
Positieve invloed
Bedrijfsvideo’s blijken op de meeste mensen een positieve invloed te hebben. Bij een derde van de ondervraagden beïnvloedde de video ook hun beslissing om voor een bedrijf te solliciteren. Wel is er een verschil tussen leeftijdsgroepen: twintigers en dertigers worden duidelijk minder beïnvloed door bedrijfsvideo's dan oudere werkzoekenden. Opvallend is dat 40-plussers het meest veeleisend zijn en zoveel mogelijk informatie willen krijgen over allerlei aspecten van het bedrijf.
Bron:Express.be
Wat leuk dat bedrijven ook de mogelijkheden van onze nieuwe techniek zien.
Want P&O heeft de afgelopen jaren zich niet druk hoeven te maken voor de werving van mensen. Nu veranderen de tijden en moeten ze weer echt gaan werken en missen de praktijkervaring op dit gebied, door de jarenlange stilstand in aanname van personeel.
Zo kunnen ze een You Tube filmpje op hun website zetten of een virtuele rondleiding door hun bedrijf maken, kortom mogelijkheden genoeg.
Ook leuk voor de makers van dit materiaal, verdienen ze er ook wat aan.
Grappig om dit oude bericht te lezen, zeven jaar terug inmiddels. Ik denk dat we nu in het jaar 2015 op een punt aangekomen zijn waarbij een goede bedrijfsfilm cruciaal is. Niet alleen op het gebied van identiteit en marketing niveau maar inderdaad ook naar de sollicitant.