zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vierdaagse werkweek: goed voor het milieu en medewerker

6 augustus 2008 - Het bestuur van de Canadese provincie Novia Scotia lanceerde onlangs een idee dat wel eens een zeer populaire manier kan worden om de CO2-uitstoot te reduceren en de stijgende brandstofkosten het hoofd te bieden: een vierdaagse werkweek. Iedereen vrij op vrijdag dus.

Ook enkele Amerikaanse staten zijn al met soortgelijke initiatieven op de proppen gekomen. In Utah beginnen duizenden ambtenaren deze maand met een vierdaagse werkweek en anderen werken al jarenlang vier dagen lang tien uur per dag. Naar verwachting gaat dit jaarlijks ongeveer drie miljoen dollar besparen op energiekosten. In enkele plaatsen in Alabama en North Carolina is een vierdaagse werkweek onder ambtenaren inmiddels ook een feit en andere staten zullen waarschijnlijk volgen. 



Besparing
Interessant aan deze Amerikaanse initiatieven is dat het niet alleen om geld en energie besparen gaat. Uit onderzoek ik Utah blijkt dat de maatregel ook zeer geliefd is onder managers en werknemers. De belangrijkste reden daarvoor is de besparing op de brandstofprijzen die een dag minder naar het werk hoeven rijden oplevert. Ook blijken werknemers die minder dagen werken gelukkiger zijn met hun werk dan hun collega’s die het te werken aantal uren wel over vijf dagen spreiden. Op die manier kunnen ze immers meer tijd aan hun gezin, vrienden en hobby’s besteden. Ook staan ze over het algemeen minder in de file. Door de langere werkdagen die ze maken, reizen ze namelijk buiten de spits.

 
 Doorsturen   9 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer laat auto staan door hoge brandstofprijzen
 CNV wil vierdaagse werkweek voor beide ouders
 
 
reacties
 
Trojan  |   | 
7-08-2008
 | 
08:41 uur
Iedere dag minder lang in de file? Maar als iedereen dit gaat doen, dan verschuiven de files toch ook gewoon mee?
Frank de Klerk  |   | 
7-08-2008
 | 
11:03 uur
helemaal top.. zo'n idee.. op die manier kun je 25% CO2-reductie realiseren. vooropgesteld dat iedereen de 5de werkdag inderdaad thuis blijft. Variations on CO2-theme:
de 5de dag thuiswerken..

Voor Nederland geldt dan bovendien een enorme afname van het verkeersaanbod, met als gevolg minder files.

Mijn variatie op dit thema zou zijn (vrij naar Athene en Peking): elke 10 dagen de auto thuislaten: auto's met nummerborden eidigend op 1 rijden niet op de 1ste dag, auto's met nummerborden eindigend op 2 rijden niet op de 2de dag.....ect

Dit is bovendien goed te controleren (beter dan een 4-daagse werkweek).

Ben onlangs in Peking geweest en die stad is minder druk dan 16 miljoen inwoners zou doen vermoeden: slechts de helft mocht rijden!


Allies  |   | 
7-08-2008
 | 
12:22 uur
Vier dagen werken: prima. Maar drie dagen gesloten blijven? Tja, je bespaart dan natuurlijk meer op energie maar het is minder klantgericht. Niet allemaal op vrijdag vrij is ook een optie. Een dag naar keuze, het bedrijf blijft langer open en er is toch in ieder geval een besparing op vervoerskosten.
Maar ja: een lekker lang weekend zal de vrijdag toch wel populair maken. En ach, de vrije zaterdag werd eerst ook niet juichend binnengehaald en wie wil hem nu nog kwijt? Dan toch maar op naar de vrije vrijdag. Een kwestie van wennen.
Wim  |   | 
7-08-2008
 | 
14:57 uur
Onze leveringsdienst werkt al jaren volgens dit principe. Een volle werkweek in 4 dagen en steeds een verlengd weekend (maandag thuis) Het voordeel is dat hierdoor flexibeler voor onze particuliere klanten gewerkt kan worden omdat de arbeidsdag niet om 16.00 eindigt.
Onze werknemers beschouwen deze extra dag als een enorm voordeel omdat ze het weekend vrij hebben en de maandag gebruiken om aankopen te doen, naar de bank te gaan,...

Jammer dat er geen wettelijk kader bestaat dat een dergelijke werkwijze op grote schaal toelaat.
Adriaan Aarts  |   | 
7-08-2008
 | 
21:12 uur
En hoe gaan we dit realiseren in een volcontinue bedrijf?
sandra  |   | 
11-08-2008
 | 
08:23 uur
>En hoe gaan we dit realiseren in een volcontinue bedrijf?>

Meer mensen aannemen? En waarom kan het werk niet door de meeste bedrijven worden gedaan in 4 dagen. Waarom houden wij zo vast aan de 8 uuur per dag en 40 uur per week. 5 dagen per week. In bepaalde sectoren zal het niet gaan. maar in de meeste wel.


Rijkswaterstaat is nu met een project bezig.
In verschillende woonwijken staan kantoren (die toch leeg staan) zij kopen dit op. Maken er een kantoor van. Je bedrijf kan een ruimte huren voor je. Zij hebben een aansluiting voor je met je bedrijf. Je kunt dan bijvoorbeeld als je in Purmerend woont werken en eventueel later vertrekken om naar je werk te gaan. Of daar eventueel werken,scheelt reistijd.
Ron Ladage  |   | 
11-08-2008
 | 
11:21 uur
Beste Frans de Klerk u woont zeker in een gebied waar voor de auto een alternatief is, zoals goed openbaar vervoer.
Dan kan je inderdaad een stelling deponeren van de nummer plaat, maar wanneer je geen alternatief hebt, dan wordt het gewoon niet meer op je werk of bij je klanten kunnen komen.
Dan geeft dat consequenties voor je inkomen. Ik woon in Zeeuws-Vlaanderen en wanneer ik het openbaar vervoer zou moeten gebruiken, dan kom ik nog aan 1 klant per dag.
Wanneer je echt wat wilt doen aan de files, dan wordt het eens tijd voor flexibeler werken, geen vaste werktijden en misschien ook eens de zaterdag en zondag niet heilig verklaren. Want op deze dagen werken er al heel veel mensen, denk aan continuarbeid, gezondheidzorg, openbaar vervoer, winkels (incl. hun personeel), dus anders durven denken.
Blijft het feit dat al onze regeringen niets gedaan hebben aan de bereikbaarheid in Nederland. Het geld van de wegenbelasting niet gebruikt voor het aanleggen of verbreden van de wegen, het openbaar vervoer geprivatiseerd en onbetaalbaar gemaakt. Ervoor gezorgd dat in gebieden met minder inwoners er geen openbaar vervoer meer is.
Kortom regeren is vooruit zien en dat geldt ook voor de werkgevers, die nog steeds heel bang zijn om anders te durven denken.
Maar uw reactie heeft mij gestimuleerd om aan deze discussie mee te doen.
Groeten Ron Ladage
Ann  |   | 
21-08-2008
 | 
15:33 uur
Dit lijkt mij een zeer goede oplossing, maar voor de mama's gaat het moeilijker zijn.
Iedereen gaat op woensdag willen thuis zijn,
alhoewel dit niet op eender welk werk past. En gaat de kinder-/schoolopvang dan ook langer openblijven?
Als deze hun uren niet aanpassen, is het jammergenoeg niet mogelijk op 10 uur te werken per dag, want meestal sluiten deze om 18 of 18h30.
Nanty  |   | 
4-08-2009
 | 
08:58 uur
4 Dagen 10 uur werken? Perfect. Maar: als ik 5 dagen 8 uur werk is de kans groot dat ik niet klokslag 5 uur naar huis ga. Het wordt altijd iets of iets meer later. Als ik 10 uur heb gedraait, dan zal ik direct naar huis willen. Dit verdekte meerwerken ten voordele van de baas valt dan weg. En als ik onderweg ben, dat kan uitlopen tot een week, wat gebeurt er dan met werkuren? Of met die 5e dag dat je toch in Timboektoe bent? Desalniettemin wil ik heel graag 4 dagen werken (na +30 werkjaren), maar of mijn baas dat wil?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10