5 augustus 2008 -
Op klanten gerichte sociale applicaties leveren inzichten op, vergroten het bereik van marketing, stimuleren de verkoop, verminderen de supportkosten en wakkeren het innovatieproces aan. De socialnetworkinggolf biedt op die manier aanzienlijke kansen.
Op medewerkers gerichte sociale applicaties kunnen bovendien zorgen voor betere samenwerking tussen afdelingen en locaties, verbeterde productiviteit en meer efficiëntie. Dat betogen Josh Bernoff en Charlene Li, vice-president en hoofdanalist van Forrester Research, zo schrijft MD Weekly.
Cultuuromslag
Het grootste voordeel van de socialnetworkinggolf is volgens hen echter cultureel. Zo vervagen de politieke grenzen in bedrijven die werken met sociale applicaties. Op die manier kunnen de applicaties de cultuur van een bedrijf veranderen: ze helpen om de communicatie met klanten te verweven in het web van de organisatie. Op de lange termijn is meegaan in de ontwikkeling de beste manier om klantgericht denken binnen bedrijven te promoten, omdat dit managers confronteert met zeer directe feiten over hoe klanten denken.
Bron:Management Executive, MD Weekly
Zoals het informele netwerk al jaren de manier is om iets op de werkvloer gedaan te krijgen, zo kan het gedigitaliseerde sociale netwerk zeker bijdragen aan de samenwerking die (interne) grenzen overschrijdt, dit lijkt me niets nieuws.
De onderzoekers van Forrester verwijzen echter niet naar 'groupthink' - het verschijnsel dat hechte groepen zichzelf oogkleppen aanmeten. Ik ben benieuwd in hoeverre dergelijke netwerken sturing behoeven om te voorkomen dat zij polariseren of een vernieuwde structuur 'opdringen' aan de gehele, formele organisatie!