4 augustus 2008 -
Vakantie en (het denken over) werk blijken minder goed samen te gaan dan over het algemeen wordt gedacht. Zo ligt het voor de hand dat veel mensen de vakantie gebruiken om na te denken over het werk en de carrière. Nu blijkt de vakantieperiode daarvoor helemaal niet zo geschikt.
Dat blijkt uit antwoorden op enkele vakantiegerelateerde vragen op plezieropjewerk.nl. Slechts zeven procent van de respondenten gebruikt de vakantie specifiek voor dit doel. Maar liefst 83 procent denkt veel vaker na over de baan en de carrière en dus juist niet (alleen) tijdens de vakantie. Tien procent wil tijdens de vakantie helemaal niet over werk nadenken en concentreert zich op een goed boek met een drankje aan het zwembad.
Bereikbaarheid
79 procent geeft op deze site aan niet bereikbaar te zijn op vakantie. Voor hen geldt het credo: vrij is vrij. Van de mensen die wel bereikbaar zijn voor het werk, geeft tien procent aan dat zelf niet te kunnen laten terwijl de resterende elf procent dat echt moet van de baas.
Werkmail
Het thuis (of op vakantie) checken van de werkmail in de avonduren of op vrije dagen is veel meer ingeburgerd. 45 procent geeft aan regelmatig de werkmail te checken, terwijl acht procent dat heel af en toe tot vrijwel niet doet. In het informatietijdperk is het haast niet voor te stellen dat 47 procent van de werknemers thuis helemaal geen toegang kan krijgen tot de werkmail. Of dat een goede of slechte zaak is hangt af van het perspectief dat je hanteert. Voor werkgevers wellicht een gemiste kans maar voor werknemers heerlijk rustgevend.
Loterij
Tot slot: wat zouden we doen als we een miljoen (of meer) in de loterij zouden winnen. 22 procent zou gaan rentenieren en in een warm land gaan wonen. Het hele werkconcept is aan hen niet besteed. De resterende 78 procent blijft wel werken. 41 procent blijft zijn of haar huidige baas trouw en blijft full- of parttime doorwerken. 36 procent gaat in dat geval een poging doen om als eigen baas het vermogen verder uit te bouwen. Reden voor menigeen om regelmatig aan een loterij mee te doen.