1 augustus 2008 -
Een vijfde van de Britse werknemers loopt gefrustreerd rond op het werk. Waarom? Beklemmende bureaucratie, slecht management en gebrek aan innovatie en productiviteit. Meer dan de helft van de bedrijven blijkt bovendien niet effectief op te treden tegen mensen die ondermaats presteren.
Dat stelt Hay na onderzoek in twaalf landen. Veel te rigide regels, processen en procedures leiden ertoe dat werknemers geen kans krijgen om initiatief te nemen en dat problemen niet adequaat opgelost kunnen worden. De helft van de ondervraagden mogen geen cruciale beslissingen nemen en eveneens de helft zegt dat ze niet bij het besluitvormingsproces betrokken worden. Ook stelt Hay dat managers vaak niet in staat blijken functies zodanig in te richten dat het talent van hun medewerkers volledig tot zijn recht komt.
Sfeer telt
Een slechte werksfeer blijkt de belangrijkste reden van alle frustratie. "Gefrustreerde werknemers zoeken allerlei manieren om beter te presteren en managers kunnen daar een belangrijke rol bij spelen. Ze kunnen bijvoorbeeld zaken die de productiviteit belemmeren en bureaucratische problemen uit de weg helpen ruimen en werknemers van de middelen, technologie, informatie en steun voorzien om goed te functioneren."
Domino-effect Nog een factor die een rol speelt in de frustratie van zoveel werknemers is dat veel bedrijven niks doen tegen personen die slecht presteren. "Deze personen blijven tolereren, vergroot de frustratie van de rest alleen maar. Als gevolg zullen ook zij zich minder hard inzetten en uiteindelijk misschien zelfs op zoek gaan naar een andere baan."
Ik herken het fenomeen van nietsnutten op kantoor. Het geeft het gevoel af naar collega's die wel presteren dat het niets uitmaakt voor het belang van het bedrijf. Vreselijk demotiverend. Dit komt omdat het management de knoop niet doorhakt en dus slecht management. Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar 1 persoon in het bijzonder zich zo handhaafde in het bedrijf door mooie praatjes en veel verpakking. Deze persoon had weinig werk aan de grootste klant. De specifieke vraag naar de producten was al duidelijk met een vooraf voorbereid portfolio programma. Dat programma was al door zijn voorganger verzorgd. Dit bedrijf heeft ook geen gestructureerd personeelsbeleid en dat blijkt ook wel. Anders was dit allang al 'getackled'.