Vijf tips om snel op gang te komen in uw nieuwe functie
1 augustus 2008 -
Vaak wordt er weinig gedaan om nieuwe werknemers voor te bereiden op hun pas verworven functie. Trainingsprogramma’s , introductiedagen en mentoren zijn meestal ver te zoeken en als nieuweling wordt van u verwacht dat u in de praktijk wel leert wat u moet doen.
Dat blijkt uit onderziek in opdracht van Accountemps. Op Management Team presenteren ze meteen vijf tips om snel op gang te komen:
1. Stel duidelijke doelen
Maak een lijst van doelen die u wilt bereiken, neem deze regelmatig in overweging en doe wat u kunt om ze te realiseren. Dit kan variëren van het lezen van vakbladen tot het geïnformeerd blijven van de ontwikkelingen en trends binnen uw branche.
2. Waardeer verschillen
We gaan vaak het liefst contacten aan met collega¹s die min of meer dezelfde leeftijd en achtergrond hebben. Durf echter ook eens verder te kijken; naar collega¹s van een andere generatie of met een andere culturele achtergrond. Zij kunnen een nieuw licht op uw baan werpen.
3. Behoud evenwicht tussen werk en privé
Toewijding aan uw werk en carrière is goed, maar verlies ook uw persoonlijke prioriteiten niet uit het oog. Zorg voor voldoende ontspanning en tijd met uw vrienden en familie.
4. Wees uw eigen manager
Uw carrière beheren lijkt soms een parttime baan op zichzelf. Investeer eens in hulpmiddelen als software voor projectbeheer of notitieboekjes om uw dag beter te plannen. Deze kunnen helpen uw prioriteiten te bepalen en het meeste uit uw tijd te halen.
5. Sta open voor nieuwe verantwoordelijkheden
Onderzoek van Accountemps toont aan dat starters volgens hun werkgevers in de eerste drie maanden te weinig proactief handelen of hulp vragen. Bekijk daarom het bedrijf waarvoor u werkt in zijn totaliteit alsook de belangrijkste initiatieven waarop u werkgever zich richt. Vraag u af hoe u die bedrijfsdoelen of projecten mee kunt helpen realiseren.
Bron:Management Team