zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

MKB heeft service hoog in het vaandel

1 augustus 2008 - Serviceverlening en kostenoptimalisering zijn de belangrijkste strategieën van het midden- en kleinbedrijf. Om goed te kunnen functioneren legt ongeveer de helft in hun bedrijfsstrategie tevens de nadruk op marketingactiviteiten of vernieuwing van producten, diensten of bedrijfsprocessen.

Dit blijkt uit onderzoek van EIM naar welke accenten MKB-bedrijven in hun strategie in 2008 leggen. Daarbij worden vier strategievormen onderscheiden: het bieden van uitstekende service aan klanten, kostenoptimalisering, marketingactiviteiten om nieuwe klanten te werven en vernieuwing van producten, diensten of bedrijfsprocessen. 



Verschillende speerpunten
Zowel ondernemers in het kleinbedrijf (93 procent) als in het middenbedrijf (97 procent) leggen de meeste nadruk op het bieden van uitstekende service aan klanten. Daarnaast vormt kostenoptimalisering een belangrijke strategische doelstelling, hoewel hierop meer nadruk wordt gelegd door het middenbedrijf (83 procent) dan door het kleinbedrijf (72 procent). Uit het onderzoek blijkt ook dat MKB-ondernemers in de industrie (57 procent) en de financiële dienstverlening (54 procent) tevens de nadruk leggen op vernieuwing in hun bedrijfsstrategie terwijl MKB-ondernemers binnen consumentgerichte sectoren, zoals in de handel (60 procent) en horeca (52 procent), meer nadruk leggen op marketingsactiviteiten. 

Vernieuwing en marketingsactiviteiten

Een verklaring voor het feit dat bedrijven in de sectoren industrie en financiële dienstverlening meer streven naar vernieuwing dan in andere sectoren heeft waarschijnlijk te maken met de zeer turbulente en competatieve omgeving waar zij zich bevinden. Als gevolg van de toenemende individualisering van consumentenwensen wordt de levenscyclus van producten verkort. Voor bedrijven binnen de financiële dienstverlening is continue vernieuwing van producten en diensten noodzakelijk om zich te kunnen (blijven) onderscheiden en daarmee hun concurrentiepositie veilig te stellen. Daarnaast geldt voor de industrie dat de concurrentie uit lagelonenlanden prijsdruk meebrengt. Veel industriële ondernemers richten zich daarom op innovatieve, hoogwaardige complexe producten en op intensieve samenwerking met andere bedrijven. Dat consumentgerichte sectoren als handel en horeca meer nadruk leggen op marketingsactiviteiten heeft te maken met het feit dat in een consumentenmarkt meer marktbewerking nodig is om onderscheidend te zijn ten opzichte van de concurrentie. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de bouw- en transportsector die de minste nadruk op marketingsactiviteiten hebben gelegd. Het onderhouden van bestaande klantenrelaties heeft binnen de bouwsector doorgaans een hogere prioriteit dan het werven van nieuwe klanten via marketingsactiviteiten.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien tips voor een betere klantenservice
 Klantenservice als winstbron
 Service is verantwoordelijkheid hele onderneming
 Technologiebedrijven modern en professioneel
 
 
reacties
 
H Oosterhof  |   | 
1-08-2008
 | 
09:51 uur

POSITIEF
Eindelijk eens een positief bericht over de kansen en mogelijkheden binnen het Midden en Klein Bedrijf.
Nu nog een middel om hun DGA's te Ontstressen, hun organisaties te Ontzorgen en hun afdelingen te Ontstroeven.

Herman Oosterhof.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10