29 juli 2008 -
Dag en nacht bereikbaar zijn biedt steeds meer concurrentievoordeel in de huidige mobiele, globale werkomgeving. Dat wilt u natuurlijk helemaal niet horen in de vakantieperiode, maar uit onderzoek van Avaya blijkt dat continue bereikbaarheid echt het verschil kan betekenen tussen succes en falen.
Meer dan negen van de tien Europese bedrijfsleiders zegt namelijk dat hun voorkeur uitgaat naar een leverancier die 27/7 beschikbaar is voor zijn klanten. Net zoveel zijn bovendien bereid meer te betalen voor een dergelijke service. Toch biedt nog maar een vijfde van de ondervraagde bedrijven hun werknemers mogelijkheden om flexibel te werken. Iets wat wel essentieel is om aan die klantbehoefte te voldoen.
Communicatiemiddelen
Niet alleen willen klanten dag en nacht antwoorden kunnen krijgen op hun vragen, ze willen bovendien zelf kunnen kiezen op welke manier ze in contact treden met de onderneming. Zowel e-mailen, faxen,bellen, schrijven als persoonlijk langskomen moet continu mogelijk zijn. Zeven van de tien geven de voorkeur aan telefonisch contact, gevolgd door e-mail (59 procent) en persoonlijk contact (56 procent). Per fax of brief wordt het minste resultaat verwacht.
Winst
Flexibel werken is dus niet meer alleen een middel om beter personeel aan te trekken en te behouden, maar ook goed is voor de winst. Het probleem ligt echt niet op het gebied van technologie, benadrukken de onderzoekers. Bijna zes van de tien ondervraagde bedrijven hebben allang de technische en mobiele mogelijkheden om hun personeel flexibel te laten werken. Nu nog de cultuuromslag die nodig is om flexibel werken normaal te maken.