28 juli 2008 -
In Nederland heeft 95 procent van de MKB bedrijven toegang tot internet. Ze gebruiken het voornamelijk om te e-mailen en om naar informatie te zoeken. Internet kan bedrijven echter veel meer bieden. EIM onderzocht de mogelijkheden van e-commerce voor het MKB.
Vaak worden de termen e-business en e-commerce door elkaar gebruikt. De term e-business is de overkoepelende term die refereert aan het gebruik van digitale interactieve technologieën en informatie technologie om bedrijfsactiviteiten uit te voeren, waarbij e-commerce specifiek gaat over aan- en verkoop van goederen. De MKB bedrijven die zich bezig houden met verkoop via internet halen daar in bijna 50 procent van de gevallen minder dan tien procent van de omzet uit. Een middel wat gebruikt kan worden in het kader van e-commerce is e-marketing. Hierbij wordt online geadverteerd voor producten en diensten, maar ook mailingen verstuurd per e-mail vallen hieronder. Het gebruik van e-marketing biedt bedrijven kansen op het gebied van verkoop, gebruikersbeleving van de consument en het verbeteren van de koopervaring.
Weinig technische internetkennis
Bijna 50 procent van de bedrijven is bezig met vernieuwing van producten en diensten of bedrijfsprocessen. Juist dat soort vernieuwingen bieden een goede kans om e-marketing te introduceren en een plek te geven in de bedrijfsvoering. Voor kleinere bedrijven geldt dat de houding van de eigenaar/manager een grote rol speelt hoe het bedrijf tegen het gebruik van e-business aankijkt. Kleinere bedrijven ervaren een gebrek aan technische kennis vaak als knelpunt om internet intensiever te gebruiken. Deze kennis kan vaak wel opgedaan worden door bepaalde cursussen te volgen of iemand met de benodigde expertise in dienst te nemen. Bovendien maakt het wel een verschil in wat voor branche een bedrijf actief is en of de producten of diensten zich goed lenen voor activiteiten via internet.
Bron:Ondernemerschap.nl