28 juli 2008 -
Geconfronteerd met stijgende voedsel- en brandstofprijzen, de instortende huizenmarkt en sombere voorspellingen over mogelijke massaontslagen, is het niet zo vreemd dat veel werknemers de toekomst met angst en beven tegemoet zien.
Maar nu Credit Suisse beweert dat het ergste van de kredietcrisis voorbij is en Watson Wyatt stelt dat het zeer onwaarschijnlijk is dat salarissen volgend jaar bevroren worden, lijkt het allemaal toch iets minder zwartgallig. Watson Wyatt ontdekte na onderzoek dat de meeste bedrijven volgend jaar van plan zijn een gemiddelde loonsverhoging van 3,5 procent door te voeren, net als dit jaar. Ze blijken zelfs van plan de best presterende werknemers nog hogere loonsverhogingen toe te kennen. Het slechte nieuws is echter dat de helft van de ondervraagde bedrijven waarschuwt dat als het economisch slecht blijft gaan, ze misschien mensen gedwongen moeten ontslaan en de helft dat ze dan een personeelsstop inlast. Een kwart zegt dan geen salarissen te verhogen en dertien procent de salarissen te bevriezen.
Proactiever
De gevolgen van de economische crisis laten zich natuurlijk niet alleen voelen in de VS. Onderzoek van KPMG voorspelt dat Britse bedrijven het hardst getroffen zullen worden. Vooral zij krijgen te maken met te late betalingen, minder kredietmogelijkheden, hogere financiële kosten en leveranciers die versnelde betaling eisen. "Dit komt misschien omdat Britse stakeholders, zoals banken, aandeelhouders en commissarissen proactiever dan de Amerikaanse zijn en de bedrijven tot actie dwingen voor ze in de problemen komen."
Betalingstermijn
Op de vraag hoe de kredietcrisis hun beleid op het gebied van werkkapitaal beïnvloed, antwoordde de helft van de bedrijven dat ze langere betaaltermijnen willen bedingen bij hun leveranciers en 46 procent dat ze de kredietmogelijkheden van hun klanten indammen. Dergelijke reacties kunnen het echter juist erger maken voor een handvol bedrijven, waarschuwt KPMG. "Bedrijven kunnen zich beter focussen op het verbeteren van de zichtbaarheid en controle van hun financiële processen en slimmer samenwerken met hun leveranciers en klanten om op die manier de betalingstermijn te versnellen voor alle betrokkenen."
Verschillen
Driekwart van de Britse bedrijven heeft inmiddels last van klanten die te laat betalen, in tegenstelling tot minder dan een kwart in de VS. Hetzelfde geldt voor verminderde kredietmogelijkheden: driekwart van de Britse bedrijven kampt hiermee en slechts veertien procent van de Amerikaanse. Zeven van de tien Britse bedrijven moet een hogere rente op leningen betalen; in de VS is dat minder dan een vijfde. Bijna driekwart van de Britse organisaties eist momenteel betaling vooraf, in de VS doet slechts twaalf procent dat. Bijna negen van de tien Britse bedrijven verwacht hun financiële plannen aan te moeten passen in de komende twee jaar, bijna de helft is bang in de schulden te komen. Omgekeerd is het zo dat slecht vier procent van de Britse ondernemingen van plan is minder aandelen uit te gaan geven, in tegenstelling tot de helft in Amerika.
Zichtbaar
"Door de geldstromen zichtbaar en maken en er goede controle op uit te oefenen zijn bedrijven in staat te zien op welke manieren ze meer cash binnen kunnen halen," zegt KPMG. "Daarnaast zouden bedrijven moeten kijken naar mogelijkheden om cash te genereren uit belastingen, stille activa en andere zaken op de balans. Om echte verbeteringen te bewerkstelligen zou cashmanagement onderdeel moeten worden van het strategisch beslissingsproces. Een van de manieren om dit te doen is managers te belonen voor een goed beheer van de geldstromen, degenen die dat nu al doen hebben het de afgelopen drie jaar beter gedaan en verwachten minder te lijden in de toekomst."