zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Outsourcing is steeds moeilijker te managen

24 juli 2008 - Als u tegenwoordig aan outsourcen doet, lijkt het eerder of u een spin in het web van ingewikkelde en elkaar overlappende relaties beland bent, dan dat u simpelweg een enkele functie overdraagt naar een ander land.

Uit onderzoek van EquaTerra blijkt dat veel ondernemingen outsourcing nog steeds zien als een eenvoudige, eendimensionale transactie tussen het moederbedrijf en een bedrijf in, bijvoorbeeld, India. Maar managers die zo denken, kunnen zich wel eens lelijk in de vingers snijden. De realiteit is namelijk dat outsourcen tegenwoordig vereist dat u leiding geeft aan een hoogst ingewikkeld proces. 



Steeds meer relaties

"Het uitbesteden aan diensten is langzamerhand veel diverser en uitgebreider geworden. Grote ondernemingen brengen honderden verschillende relaties tot stand met honderden verschillende leveranciers overal ter wereld," verklaart Stan Lepeak, managing director Onderzoek van EquaTerra. "De voortstuwende globalisatie versnelt dat proces en voegt daar nieuwe lagen aan toe." Veel ondernemingen hebben dan ook moeite dat proces efficiënt te leiden. 

Vaardigheden

De uitbestedende managers beschikken vaak slechts over middelmatige vaardigheden om de kosten effectief af te zetten tegen de gewenste opbrengst en/of om in te schatten wat de indirecte kosten zullen zijn. Ook hun mogelijkheden om de overeenkomsten en tevredenheid in te schatten laten te wensen over, hoe cruciaal die dan ook zijn voor het succes van een outsource-operatie. 

Groeimarkt

"Het heeft tientallen jaren geduurd voor outsourcing volwassen werd. Op dit moment migreren ondernemingen langzamerhand van verticale integratie naar horizontale specialisatie," zegt Lepeak. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de ondernemingen tegenwoordig meer nadruk legt op het verbeteren van de bedrijfsprocessen en effectiviteit middels outsourcing. Eveneens de helft zegt dat hun onderneming investeert in nieuwe of bestaande operaties in het buitenland. Meer dan een derde investeert in IT-applicaties om concurrentievoordeel te behalen en kosten te besparen. Want ondanks de sombere economische vooruitzichten in het Westen, zal er nog steeds alleen maar meer geïnvesteerd worden in IT-outsourcing. Ook het outsourcen van techniek, R&D, financiën en juridische zaken neemt nog steeds toe.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf outsource-trends voor 2008
 Offshoring: niet doen om kosten te besparen maar om beter te presteren
 Culturele misverstanden grootste probleem bij outsourcen
 Bedrijven onderschatten sociale factor bij outsourcing
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10