24 juli 2008 -
Natuurlijk: uw product of dienst is belangrijk in de beslissing van uw (potentiële) klanten om een relatie met u aan te gaan. Maar niet minder belangrijk is de eerste indruk die u maakt. Salesonline komt met vijf manieren om een onuitwisbare impressie te maken.
1. Luister vooral Alleen als u uw prospects laat praten, bent u in staat hun behoeftes in te schatten. Bovendien toont u interesse door te luisteren en dat u er niet alleen op uit bent iets te verkopen.
2. Wees enthousiast
Breng over dat u een geweldig product of dienst aan het verkopen bent en hoe blij u bent dat u uw prospect daarmee van dienst kunt zijn. Toon uw enthousiasme bovendien door hen te begroeten met een stevige handdruk en door uw positieve houding ook non-verbaal over te brengen.
3. Doe alsof u de order al binnen hebt Zelfverzekerdheid en vertrouwen brengen uw overtuiging over dat uw prospect natuurlijk voor u zal kiezen. Als u uw prospects duidelijk maakt dat u eigenlijk al een deal heeft, wordt het veel moeilijker u af te wijzen.
4. Laat zien dat u een winnaar bent Iedereen gaat graag met winnaars in zee. Verzeker u dus van een verzorgde en professionele uitstraling, en vertel iets over uw successen en die van uw bedrijf.
5. Pas op uw woorden
Zorg ervoor dat u niet wanhopig overkomt. Respecteer het vertrouwen van bestaande klanten en noem hun namen niet. Denk goed na voor u iets zegt en zorg ervoor dat uw woorden niet voor misinterpretatie vatbaar zijn.
Prima tips, maar ik mis een heel belangrijke. Zorg dat u er top uitziet! Zeker voor managers en salesfuncties kan een imageconsultant een positieve ondersteuning bieden bij het uitstralen van succes en het afgeven van een goede eerste indruk.
Helga Janssen
Met Tip 3 zou ik maar oppassen. Het is vaak in strijd met tip 1, het luisteren, en komt gauw arrogant over. Niet doen dus. Het zijn verder wat oppervlakkige tips. Luisteren is moeilijk en begint met luisteren naar jezelf. En dan nog op zes niveaus, die allemaal op elkaar inwerken: fysiek, mentaal, emotioneel, sociaal, relationeel en spiritueel. net als communiceren doen we het allemaal, bewust en veelal onbewust. De eerste indruk wordt bepaald door de manier waarop je je vanuit je schijnpersoonlijkheid en je ware persoonlijkheid presenteert. Dat vraagt de nodige zelfkennis. Dus min tips zouden zijn:
1. Begin met zelfreflectie en luisteren naar
uzelf.
2. Luister naar de ander
3. Gebruik je intuitie maar toets deze
4. Wees integer, authentiek en energiek
5. Voorzie in de behoefte van de klant en zorg
voor een win-win-situatie
Succes! En het is te leren!
Bert-Jan van der Mieden, PYRAMIDE, Apeldoorn
auteur van ''De mens in de 21e eeuw''