23 juli 2008 -
Het is overduidelijk dat stijgende olieprijzen en verminderde koopkracht mensen meer of minder milieubewust maakt. Hoe het ook zij: werkgevers gedragen zich steeds ‘groener’ om zowel de pijn aan de pomp voor hun werknemers te verzachten als om hun loyaliteit te vergroten en hun image te versterken.
Uit onderzoek van Fresh Marketing blijkt dat zorgen om de olieprijs en het stijgende milieubewustzijn direct aangegrepen kunnen worden om het imago te versterken. Maar ook dat de meeste werkgevers geen flauw idee hebben hoe ze dat moeten doen. Wel blijkt een stijgende interesse in initiatieven die werknemers kunnen helpen om te gaan met de huidige oliecrisis. Werkgevers realiseren zich namelijk maar al te goed dat als ze hun mensen tegemoet kunnen komen in de stijgende kosten van levensonderhoud ze niet alleen iets ‘goeds’ doen, maar bovendien de betrokkenheid aanzienlijk vergroten.
Groene initiatieven
Op de website van de Amerikaanse Society of Human Resource Management staan een aantal innovatieve initiatieven op dit gebied. Deze variëren van beloningen voor minder autorijden, thuiswerkmogelijkheden, bonussen voor mensen die blijven ondanks een lange reistijd en carpoolinitiatieven of beloningen voor werknemers die daar gebruik van maken. Ook informatiebijeenkomsten over brandstofbesparing en het aanpassen van werktijden zodat werknemers niet in milieuverontreinigende files hoeven te staan, worden genoemd. Sommige bedrijven geven medewerkers zelfs kaartjes voor de film of restaurantvergoedingen om hen te compenseren door de gestegen reiskosten. Anderen promoten het samen reizen met collega’s via het intranet, geven ov-kaarten weg of bieden gratis busvervoer aan.
Hoe?
Uit het onderzoek van Fresh Marketing blijkt ondertussen dat veel managers niet zeker weten hoe ze milieu- en sociale vraagstukken aan moeten pakken. Zaken als minder afval produceren, energie besparen, minder CO2-uitstoten en minder giftige of schadelijke stoffen gebruiken klinken allemaal goed op papier, maar hoe je ze in de praktijk brengt blijkt vaak een probleem. Nog slechts een derde van de ondernemingen heeft duurzaamheid opgenomen in de kernwaarden. Meer dan de helft van de werknemers heeft geen flauw idee wat hun bedrijf doet voor het milieu en de maatschappij, terwijl de meesten daar wel in geïnteresseerd zijn. Fresh Marketing stelt voor dat bedrijven diverse benaderingen proberen om hun personeel in te lichten over wat het bedrijf zoal doet voor het milieu. Te denken valt aan informatieve video’s, artikelen in het personeelsblad en seminars organiseren.