Werkzoekende gaat werving- en selectiebureau liever uit de weg
22 juli 2008 -
Werkzoekenden zijn sceptisch over werving- en selectiebureaus. Eén op de vijf hoog opgeleide werkzoekenden slaat de vacatures van werving- en selectiebureaus steevast over. Van de overige vier hoog opgeleiden passeren twee het bureau door direct bij de opdrachtgever te solliciteren.
Werkzoekenden zien werving- en selectiebureaus als organisaties die vooral bezig zijn met hun opdrachtgevers en geld verdienen over de rug van werkzoekenden. Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group.
Hinderlijk
Slechts 22 procent van de ondervraagden is positief over bemiddeling door werving- en selectiebureaus. De voornaamste redenen daarvoor zijn gemak, flexibiliteit, snelheid en het omvangrijke aanbod van functies dat bureaus kunnen bieden. Het merendeel van de ondervraagden is echter minder positief. Werving- en selectiebureaus vormen in hun ogen een hinderlijke brug tussen werkgevers en werkzoekenden, zo blijkt uit de cijfers.
Directe sollicitatie Ruim driekwart van de respondenten geeft aan liever direct bij een werkgever te solliciteren dan via een werving- en selectiebureau. Voor vijf procent vormt een werving- en selectiebureau zelfs een dusdanige drempel dat men besluit om helemaal niet te gaan solliciteren, ook al is de functie interessant. Bijna de helft van de werkzoekenden zal proberen om het bureau te passeren en rechtstreeks bij de opdrachtgever gaan solliciteren. Werving- en selectiebureaus kunnen hierdoor een hoop inkomsten mislopen, afhankelijk van de afspraken die zij met hun opdrachtgever gemaakt hebben.
Liever zelf op zoek
Van de 403 ondervraagden zegt 23 procent niet bemiddeld te willen worden door een werving- en selectiebureau. De belangrijkste reden daarvoor is dat ze liever zelf op zoek gaan naar een baan. Daarnaast is er scepsis vanwege slechte ervaringen in het verleden en vanwege de bedragen die de bureaus aan een geplaatste kandidaat verdienen.
Omgangsvormen
Verder blijkt men te ervaren dat werving- en selectiebureaus meer met de opdrachtgever dan met de kandidaat bezig zijn. Desgevraagd is 38 procent het hier mee eens, terwijl slechts één op de zes respondenten het niet eens is met deze stelling. De manier waarop de bureaus met kandidaten omgaan wordt dus niet bepaald gewaardeerd. Slechte ervaringen dragen sterk bij aan de negatieve beeldvorming rondom werving- en selectiebureaus. Bureaus die het proces rondom de kandidaat goed hebben ingericht, kunnen zich derhalve onderscheiden in de huidige markt.
Imago
Daarnaast kan het imago van de bureaus verbeterd worden door een aantrekkelijke propositie. Een grote groep respondenten staat niet positief, maar ook niet direct afwijzend tegenover het werken via werving- en selectiebureaus. De keuze voor een werving- en selectiebureau is voor deze groep afhankelijk van een aantal factoren. Het aanbod is cruciaal, zowel functie-inhoudelijk als arbeidsvoorwaardelijk. De veelzijdigheid van het functieaanbod is een belangrijk aspect waarmee bureaus concurrentievoordeel behalen ten opzichte van werkgevers. Het is dus vooral zaak om de veelzijdigheid sterk te benadrukken in de communicatie. Verder wordt aanbevolen om de arbeidsvoorwaarden bij de opdrachtgever te communiceren. Dan zullen werkzoekenden minder snel het werving- en selectiebureau passeren. Desondanks is er altijd nog een groep werkzoekenden die pas open staan voor werving- en selectiebureaus als ze op eigen houtje niet aan een goede baan komen.
Het is steeds de vraag of je kiest voor een W&S bureau of zelf rechtstreeks de markt op gaat. Zowel voor de kandidaat als voor de organisatie.
Vaak zie je bedragen van vele tienduizenden euro's als vergoeding en als je dat afzet tegen het aantal uren werk, dan is iedere verhouding zoek.
Het wordt dus ook tijd voor een ander soort W&S bureau.
Frans
|
|
22
-
07
-
2008
|
10
:
16
uur
Ik ben het volledig met de strekking van het artikel eens.
Ik heb heel vaak twijfels of het W&S bureau inderdaad precies weet wat de werkgever zoekt.
Ook zouden W&S Bureau's en recruiters en de bedrijven hn wervings activiteiten beter op elkaar af moeten stemmen. Ik ben meerdere keren door 1 of meerdere organisaties bij hetzelfde bedrijf aangeboden.
Tegenwoordig sta ondanks dat toch meer open voor deze bureaus omdat zij toch vaak vacatures hebben die ik op een andere manier niet kan achterhalen.
Ik zal echter altijd mijn wantrouwen tegenover deze organisaties en bureaus houden.
R.V. Molenbroek
|
|
22
-
07
-
2008
|
13
:
36
uur
Het is natuurlijk tijdrovend om als organisatie met je eigen selectie bezig te zijn. De duizenden reacties op een vacature vergen soms veel energie en aandacht die je ook op andere fronten had kunnen inzetten.
Het is natuurlijk een kwestie van prioriteiten stellen, wat is belangrijker die nieuwe werknemer of het andere werk.
Ik zelf stel dat je niet kunt vragen van een sollicitant dat die enige betrokkenheid met de organisatie heeft als je niet zelf als organisatie die persoonlijke selectie hanteerd.
Zoals je zelf sollicitanten afwijst op hun onpersoonlijke standaard reacties,zo wijst de sollicitant de onpersoonlijkheid van een W&S bureau af. Bovendien schieten dit soort bedrijven nu als paddenstoelen uit de grond.
Ik ken iemand die zijn profiel op de diverse banenmarkten op het internet heeft staan. Die wordt 3 a 4 keer per dag gebeld door W&S kantoren voor vacatures die ze zelf ook uit de krant hebben gehaald, probleem is dat ze daar pas achter komt als ze daar op gesprek is geweest. Reiskosten worden niet vergoed.
Grootste probleem is dat sollicitanten niet in staat zijn het kaf van het koren te scheiden.
mooi in dit verband is het nieuwe initiatief friendhunter.nl (nog in beta). headhunten middels je netwerk en daar een fee tegenoverstellen. nu nog samen kunnen delen die fee (tussen aanbrenger en aangebrachte)...
en weer een internetinitiatief dat zaagt aan de poten van de behoudende w&s markt. tijd voor innovatie daar!
Wij zijn 'zo'n w&s bureau', d.w.z. voor personal assistants en topsecretaresses. Wij houden zeer veel rekening met �n het bedrijf �n de kandidaat.
Wij werken vanuit de eigen ervaring als international PA & w&s consultant. Zowel klanten als kandidaten merken en waarderen dat en laten dat ook blijken.
Het klopt dat er veel 'wildgroei' is en dat de bureaus momenteel als paddenstoelen uit de grond worden gestampt. En daar zitten inderdaad grote verschillen in.
In onze visie blijven vanzelf de goede bureaus over. Nl. als je als klant of als kandidaat niet goed behandeld wordt, kom je er ook niet meer terug en/of is de mondelinge reclame funest voor het bureau in kwestie.
En dan begint de zgn. natuurlijke shifting.
En, vergeet s.v.p. niet dat de werkzaamheden van HR-afdelingen dusdanig veranderd zijn (o.a. meedenken in de strategie m.b.t. headcount etc.) in de loop der jaren dat w&s bureaus een daadwerkelijke aanvulling zijn voor HRM.
Anders zou HR ons niet bellen, nietwaar?
Bovendien, als dat niet het geval was geweest, bestond ons bedrijf al lang niet meer...
En wat de kandidaten betreft: een aantal gaat zelf op zoek, natuurlijk, en een aantal klopt bij ons aan. Zo blijft er een balans. En die balans is goed voor iedereen en voor de economie.
Dan zijn we allemaal weer happy, toch?
Professional Secretary
|
|
16
-
03
-
2009
|
11
:
11
uur
Ook ik heb een eigen werving en selectie bureau, gericht op divers personeel, van secretarieel tot financieel. Ik ben tevens van mening dat de bedragen die doorgaans worden ontvangen voor het plaatsen van een kandidaat erg hoog zijn (tot wel 25-35% van een jaarsalaris).
Reden waarom ik ervoor gekozen heb een vaste lage prijs te hanteren en dat slaat erg goed aan. Opdrachtgevers weten precies waar ze aan toe zijn en dit wordt gewaardeerd.
Overbeek
|
|
30
-
09
-
2009
|
19
:
43
uur
Helemaal mee eens, zojuist nog een job afgezegd alleen omdat men tijdens de procedure aangaven nog een gesprek te willen aangaan met een W&S bureau... jammer dan zoek maar lekker verder, ik ben nu aangenomen bij de concurrent van het bedrijf, zonder poespas... Eigenlijk is het van de zotte dat bedrijven (lees eigenaren) zelf niet eens meer hun personeel durven aannemen, zouden ze soms zelf niet meer weten wat ze aan het doen zijn... (kernactiviteiten)dan zijn ze waarschijnlijk ook toevallig binnengerold...
Alex
|
|
29
-
06
-
2011
|
16
:
44
uur
Juist in deze tijd wil je zekerheid. Zekerheid en een uitzendburo dat gaat niet samen.
Van alle kanten hoor je mensen klagen over uitzendburo's. Waarom bestaan ze eigenlijk nog als je steeds maar onzekerheid hebt. De UZB's lijken steeds meer de weg naar werk vanwege het gebrek aan directe vacatures van het bedrijf zelf. Alleen willen we dit niet, we willen zekerheid.
Ok moet de sollicitant alles tot in de puntjes overleggen en goed overkomen, terwijl de uitzendburo's in de eerste instantie al veel info achterhouden en vaak liegen over ''mogelijk vast'' terwijl ze al weten dat men er maar 2 maanden komt te zitten. De hoop op een vast baantje is een luchtkasteel.
Binnenkort komt aan alle onduidelijkheid een einde als wij de AgaFolio online zetten, een tool waarmee werkzoekenden in alle maten en soorten een portfolio op internet kunnen plaatsen en werkgevers op basis van een rijk scala aan kenmerken medewerkers aan zich kunnen binden.
Zowel voor vast dienstverband, tijdelijk dienstverband, uitzendkracht, zz, freelance als interim.
Voor bedrijven het ideale hulpmiddel om strategisch HRM in voeren.
cftraas@hetnet.nl
|
|
30
-
06
-
2011
|
13
:
48
uur
Ik zie mijn vorige reactie nog van 3! jaar geleden hierboven.
Ik ben onlangs in korte tijd 3 keer benaderd voor dezelfde functie door 3 verschillende W&S Bureaus..En dat terwijl ik al rechtstreeks door de organisatie zelf was benaderd en al een gesprek had ingepland..
Er is dus heel weinig veranderd. Er valt dus nog heel veel te verbeteren
@cftraas@hetnet.nl
Ja, ik begrijp je reactie. Echter, dat kunnen de W&S bureaus niet weten. Op dit moment worden de functies door de bedrijven bij veel bureaus tegelijkertijd 'neergelegd'.
Oftewel, vele bureaus gaan tegelijkertijd op zoek. En als je je dan hebt aangemeld bij verschillende bureaus -heel erg verstandig, vooral in deze tijd (nog steeds helaas)- dan bestaat die kans. Dat klopt.
Wij wensen je veel succes met je (hopelijk) nieuwe baan!