21 juli 2008 -
Als het slechter gaat met de economie, kunnen managers maar beter geen tv kijken. Beter kunnen ze informatie op basis waarvan ze beslissingen nemen, filteren uit printmedia. Sombere en dreigende televisiebeelden triggeren namelijk emoties die het beslissingsproces bemoeilijken en vertroebelen.
Dat zegt Baba Shiv, professor in de neurowetenschappen aan de Stanford Gradual School of Business op Express.be. Wie informatie haalt via gedrukte of verbale manieren, kan zich afsluiten voor visuele emotionele ‘triggers', die de beslissingsneming negatief kunnen beïnvloeden.
Politiek rolmodel
De politiek biedt hiervoor een goed rolmodel, aldus Shiv. Daar kan de stemming – in tegenstelling tot de economie – immers van het ene op het andere moment omslaan. Hij noemt Bill Clinton, die nauwelijks tv keek en zich de informatie waarop hij beslissingen nam liet aanreiken in verbale of in gedrukte versie. Door het verzamelen van informatie aan anderen over te laten, sloot Clinton zich dus af voor negatieve, emotionele triggers.
Simultane aanpak
Volgens Shiv hebben managers ook baat bij het nemen van beslissingen op basis van een simultane, in plaats van een sequentiële aanpak. Bij een beslissing op basis van een simultane reeks gegevens, kiest de manager tussen de beste opties op een gegeven moment. Bij een sequëntiële reeks, evalueert hij de ene optie na de andere. De menselijke natuur wil dat mensen optimisten zijn en bij de sequëntiële aanpak gaan hopen op een betere, op dat moment nog niet bekende oplossing.
Bron:Express.be