18 juli 2008 -
De betalingsmoraal van Nederlandse bedrijven is het afgelopen half jaar verslechterd. Creditmanagers moeten steeds langer wachten op de betaling van rekeningen. Ook lijkt de betalingstermijn vaker te worden overschreden. Met name in de zomer is het betaalgedrag van klanten slecht.
Dit blijkt uit de vijfde Credit Management Trendmeter van OnGuard, een onafhankelijk periodiek onderzoek onder creditmanagers in Nederland. Ruim de helft verwacht dat de betalingsmoraal van klanten in de toekomst verder zal verslechteren. Een van de oorzaken van de verslechterde betalingsmoraal is de kredietcrisis. Een op de tien credit managers heeft door de kredietcrisis bovendien moeite om extern kapitaal aan te trekken.
Normvervaging
"De kredietcrisis heeft organisaties wakker geschud en ervoor gezorgd dat creditmanagement hoger op de agenda is komen te staan. Het is daarom een logische ontwikkeling dat de positie van creditmanagers steeds belangrijker wordt in organisaties," zegt Edwin Merk, Sales Director bij OnGuard. "Tegelijkertijd horen we uit de markt dat er sprake is van normvervaging. Het netjes op tijd betalen van een openstaande rekening is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger. Ondernemers doen er daarom goed aan zich hier tegen te wapenen middels een sterk debiteurenbeleid en meer aandacht voor credit management."
Preventie
Om non-betaling te voorkomen, toetst zeven op de tien organisaties vóór het aannemen van een opdracht de kredietwaardigheid van een klant. "Betalingskorting helpt om openstaande rekeningen sneller betaald te krijgen," zo zegt meer dan de helft van de credit managers. Maar ook elektronisch factureren helpt om het betaalgedrag van klanten te verbeteren (62 procent). Tweederde verwacht hier in de toekomst dan ook meer gebruik van te zullen maken.
Overheid
Hoewel een op de zes creditmanagers het gevoel heeft dat zijn organisatie te weinig doet om de kans op non-betaling te verkleinen, ziet men ook een belangrijke rol voor de overheid weggelegd. Meer dan de helft van de creditmanagers (53 procent) is van mening dat de overheid te weinig doet om de kans op non-betaling te verkleinen. Zo is er bijvoorbeeld kritiek op de privacyregels van de overheid: ruim de helft van de creditmanagers vindt dat de huidige privacywet het innen van facturen bemoeilijkt en verwacht dat de regels de komende jaren strikter worden.
Wat maar al te vaak wordt vergeten is dat ook het betalingsproces een klant heeft. Vaak is het betalingsproces het proces met de grootste klantontevredenheid.
De overheid regels op laten stellen? Lijkt me net zo iets als Ricco het doping beleid te laten opstellen. De overheid is met afstand de slechste betaler in het land. 30 dagen duren voor ambtenaren soms wel 100 echte mensen dagen.
* “Uw betaling moet onderweg zijn!”
* “Onze directeur is 4 weken in buitenland”
* “U heeft niet conform onze procedure gehandeld!”
* “De gegevens op uw factuur en de leveringen kloppen niet!”
* “Uw factuur van 1 april werd pas 25 april in de post ontvangen!”
* “Ik heb uw rekening nooit ontvangen, kunt u mij een kopie faxen?”
* “Degene die de betalingen verricht is afwezig (voor 3 weken op vakantie)!”
SMOEZEN,
smoezen en nog eens smoezen die vaak worden gehoord als betalingstermijnen zijn overschreden. Hoe vaak heeft u een herinnering/aanmaning tot betaling verzonden naar uw debiteuren om (eindelijk) uw geld te ontvangen, veelal met de slotzin: “Indien uw betaling inmiddels heeft plaats gevonden dan dient u dit als niet geschreven beschouwen”? Het gevolg is dat u bij uw bank uw eigen kredietlimiet moet verhogen tegen 7,5 – 8% rentelasten, terwijl uw debiteuren uw geld gebruiken tegen 0 % rente – zonder overleg!
75 % VAN DE DEBRITEUREN
schendt de afspraak tot tijdige betaling, met als gevolg liquiditeitsproblemen in 34 % van alle Nederlandse ondernemingen! Bij 7 % hiervan komt de continuïteit in gevaar. In 2002 is het aantal incasso’s met 53 % gestegen t.o.v. 2001. In 2003 is het aantal ‘laatbetalers’ - die pas na 60 dagen of later betaalden - zelfs opgelopen tot 73%.
Gelukkig houdt 27 % van de Nederlands debiteuren zich wel aan de gemaakte afspraken en de vernieuwde wetgeving inzake betalingsverkeer tussen bedrijven.
VOLGENS DE NEDERLANDSE WET
en op basis van de vernieuwde Europese richtlijn dient (sinds 1 december 2002) elke debiteur zijn betaling met 30 dagen na ontvangst te voldoen. Daarna moet de algemeen geldende bankrente en een boeterente worden bijbetaald over het uitstaande bedrag. Momenteel bedraagt deze totaalrente 7%.
GOED DEBITEURENMANAGEMENT
is dus geen sinecure, maar kan veel betalingsellende voorkomen. Bovendien komt de continuïteit van uw bedrijf minder snel in gevaar. Hierbij valt te denken aan modern beleid, beheer en opvolging. De meeste ondernemingen doen hun eigen debiteurenbeheer en ongeveer 34 % schakelt regelmatig een incassobureau, advocaat of deurwaarder in.
Let op: De meest efficiënte basis voor debiteurenbeheer is om dit interveniërend te laten managen door een externe deskundige, gedurende b.v. een halve of hele weekdag. Dit is gerelateerd aan de grootte van uw debiteurenportefeuille. Bijvoorbeeld bij een bedrijf met zo’n 40 personeelsleden en 400 - 450 debiteuren bedraagt de werktijd per week zo’n 12 uur...........