14 juli 2008 -
Uw sollicitatiebrief is verstuurd en u ontvangt het verlossende antwoord: u bent uitgenodigd voor een gesprek. Dan begint het traject pas echt. Hoe voorkomt u dat u nu de mist ingaat? In de eerste plaats door te weten wat u zeker niet moet doen.
Monster zet zes veelgemaakte sollicitatiefouten op een rij.
1. Het gesprek beschouwen als een verhoor De meeste sollicitanten verwachten een verhoor te moeten ondergaan. Oftewel dat de tegenpartij de vragen stelt en zij moeten antwoorden. Een sollicitatiegesprek is echter inderdaad een gesprek waarin beide partijen vragen en antwoorden.
2. Een zogenaamde zwakte omdraaien tot iets positiefs
Een veelvoorkomende sollicitatievraag is: ‘wat zijn uw zwakke kanten?’ En u hebt inmiddels geleerd dat u een bepaalde zwakte (‘ik ben een perfectionist’) vertaalt naar iets positiefs. Maar dat weet uw gesprekspartner ook en hij heeft dit antwoord dus al honderd keer gehoord. Beantwoord de vraag liever door iets te benoemen wat u wilt verbeteren aan uzelf en hoe u dat wilt gaan doen. Uw gesprekspartner wil helemaal niet weten wat uw zwakke kanten zijn, wel hoe u deze vraag beantwoord en wat uw antwoord over u zegt.
3. Geen vragen stellen
Elk sollicitatiegesprek eindigt met de vraag: ‘heeft u nog vragen?’. Het ergste dat u kunt doen is ‘nee’ zeggen. Geen vragen stellen wijst op desinteresse en/of een slechte voorbereiding. Uw gesprekspartner vindt de vragen die u stelt veel interessanter dan een opsomming van uw goede eigenschappen. Stel dus vooraf een lijst op met vijf vragen. Een goede vraag is bijvoorbeeld ‘vertel eens iets over uw eigen carrière’. Iedereen praat graag over zichzelf en u toont interesse. Dat valt op.
4. Onderzoek doen naar het bedrijf maar niet naar uzelf Sollicitanten bereiden zich over het algemeen voor door onderzoek te doen naar het betreffende bedrijf. Ze vergeten echter hun eigen ervaring, kennis en vaardigheden ook onder de loep te nemen. Maak een lijst van alles wat u tot nu toe bereikt heeft. Op die manier frist u uw geheugen adequaat op en bent u goed voorbereid als u gevraagd wordt naar uw ervaring. Wees voorbereid om op elk onderdeel dieper in te kunnen gaan.
5. Uw mobiel aan laten staan
Altijd bereikbaar zijn is inmiddels misschien de normaalste zaak van de wereld, maar een gsm die afgaat tijdens een sollicitatiegesprek is funest. Zet uw toestel uit voor u naar binnen gaat.
6. Op antwoord wachten
Tijd is uw grootste vijand na het gesprek. Stuur meteen na het gesprek een bedankje via de mail en schroom niet om een paar dagen later opnieuw iets van u te laten horen. Stel bijvoorbeeld een vraag, geef nog wat aanvullende informatie over uzelf of stuur een persbericht van een concurrent of een artikel over de branche door. Zorg dat men niet de kans krijgt u te vergeten.
Bron:Monster
Bovenstaande zijn inderdaad zeer belangrijke zaken. Dan hebben we het dus over verbale communicatie.
Naar onze mening kun je verbale communicatie niet los zien van non-verbale communicatie. Met andere woorden 'denk daarbij ook aan uw 1ste indruk'. U bent uiteraard uw eigen visitekaartje.
Moor Performance
Marijke de Moor
Frans
|
|
15
-
07
-
2008
|
09
:
19
uur
Afgelopen periode heb ik heel wat gesprekken gevoerd.
Voor mij was de valkuil dat er een vraag gesteld werd waar ik niet op gerekend had. Wees op alles voorbereid.
Ik ben het niet eens met het advies dat je aan het eind van het gesprek, als de opmerking gemaakt wordt of u nog vragen hebt, je altijd 1 of 2 vragen paraat moet hebben.
Als het goed is, en dat lukt mij de laatste jaren aardig, anticipeer je tijdens het gesprek en stel je je vragen tussendoor. Het is immers een ''gesprek'' en geen ''verhoor''
Advies nummer 6 vind ik wat overdreven. Daarentegen mis ik wederom het advies : ''Ken de organisatie waar je solliciteert, weet waar je op solliciteert. Hier worden namelijk de grootste fouten gemaakt.
joe brown
|
|
16
-
07
-
2008
|
17
:
46
uur
De ergste gesprekken zijn die waarbij de sollicitatie gespreksvoerder non stop blijft praten of lullen zonder enige gelegenheid voor vragen of antwoorden. In dat geval weet je al zeker dat ze hun keuze reeds hebben gemaakt maar ze gebruiken je om hun tijd vullen. Soms lijkt het beter halverwege het gesprek weg te lopen dan naar hun gelul te luisteren. En nog zo een vraag waarom zoekt u een baan, en waarom adverteert u naar een vacature?
Roos Harberink
|
|
15
-
07
-
2008
|
14
:
36
uur
@ Frans:
Niet bij iedere organisatie of bij elk bedrijf is het nodig (of wordt het op prijs gesteld) om bijvoorbeeld het laatste advies toe te passen, echter in sommige gevallen kan dit uiterst behulpzaam zijn. Als men dit niet verwacht, en je stuurt bijvoorbeeld een goed artikel door of een bedankje voor het goede gesprek, valt dit op. In sommige organisaties, voor sommige functies, is het nodig om op te vallen, en voor andere functies of bij andere organisaties weer niet.
Jouw advies: ''ken de organisatie waar je solliciteert'' is inderdaad heel handig, ook om het laatste advies uit het artikel toe te passen.
Heel informatieve topic. Belangrijke zaken inderdaad, die soms toch nog wel eens worden vergeten. Vooral tip 4, onderzoek doen naar jezelf is erg helpfull.
Frans
|
|
16
-
07
-
2008
|
19
:
23
uur
@Roos:
Je opmerking: Onderzoek naar jezelf...Inderdaad, heb ik niet genoemd maar was inderdaad wel het allerbelangrijkste wat ik de afgelopen tijd gedaan heb, vandaar dat ik ook weer terugkeer in het het gbeid wat ik leuk vind: applicatiesupport en beheer, omdat ik graag met en voor mensen werk.
Ik denk dat dat in dit forum wel heel erg belangrijk is: je doel is niet ''Aangeven dat jij de beste bent..''Maar ''achterhalen of de betreffende functie wel de functie is die je aankan, maar vooral ook waar je GELUKKIG in wordt....!!''
S. Leeflang
|
|
10
-
05
-
2009
|
11
:
42
uur
Prima tips. Hoewel het niet altijd mogelijk is om helemaal voorbereid te zijn is het goed om in elk geval te weten op welke functie je solliciteert, dat je fris ruikt en netjes gekleed bent en natuurlijk dat je jezelf goed kent. Ik heb het altijd prettig gevonden mezelf vragen te stellen en die ook te beantwoorden (hardop) voorafgaand aan een sollicitatiegesprek.
(Aan Roos: helpfull = helpful, thought it would be helpful)
Ton
|
|
11
-
05
-
2009
|
12
:
09
uur
3 slecht voorbeeld. Tenminste als je iemand die vraag stelt en persoon een totaal andere functie andere functie heeft of zelfs niet bij het bedrijf werkt. Zou zelfs ongewenste irritatie kunnen oproepen. Als je dit bijvoorbeeld vraagt aan een medewerker van een Werving en selectie bureau medewerker die een voorselectie doet dan zou die kunnen denken ''wat gaat jou mijn mislukte carriere aan? Ik werk daar niet eens!''. Als gesprek vrij volledig is geweest kun je dat volgens mij ook benoemen. Ik geef dan aan dat al mijn urgente vragen zijn beantwoord uiteraard nog vol vragen zit maar dat ik deze in een vervolg gesprek zal stellen. Laat eerst maar eens weten of ik een vervolg gesprek krijg of een afwijzing, wie een kennismakingsgesprek heeft gehad zit vol vragen. De belangrijkste is of je door bent naar een volgende ronde. Ik vraag soms wel eens hoe men mij nu ziet na dit gesprek, ben ik nog steeds de potentiële nieuwe medewerker die ze zoeken? Soms dik het het wat aan, laat mijn enthousiasme doorschijnen als ik niet duidelijk aanvoel of ik door ben naar de volgende ronde of een afwijzing verwacht. Een soort laatste poging om te redden wat er te redden valt als ik de indruk heb dat het gesprek niet goed verlopen is en graag wil werken bij het bedrijf.
Ik weet niet of mijn insteek handig is trouwens. Ze heeft er nog nooit voor gezorgd dat een besluit tot afwijzing die ik meende te proeven tijdens het gesprek van de baan kwam. Het heeft er alleen voor gezorgd dat er geen valse hoop ontstond bij mij. (Leuke uitdaging, ze lopen warm voor mij, vragen naar salarisindicatie en dan druipt er vanaf dat het kansloos is. Dan wil ik dat boven water hebben alvorens ik er verder energie in steek of valse hoop heb maar wil ook niet de salarisonderhandelingen starten tijdens een kennismakingsgesprek. Sommige bedrijven willen gewoon een salarisindicatie hebben tijdens een kennismakingsgesprek en hebben zich kennelijk slecht voorbereid op een gesprek en een slechte voorselectie gedaan. Kwaliteit is gewoon duur maar dan heb je ook wat, betaalt zichzelf terug!
6) Kan maar de ervaring leerde mij dat dit vaak niet gewaardeeerd wordt. Komt soms ook te wanhopig over en kan irritatie opwekken.
Hoe vaak ik niet al wilde opstappen tijdens een gesprek! Sommige bedrijven maken er gewoon een zooitje van en soms heb ik de indruk dat men niet serieus aan het werven is maar zichzelf aan het amuseren, aan het oefenen is, of aan het experimenteren of machtspelletjes speelt met serieuze kandidaten, hun eigen frustraties afreageert op sollicitanten.
Ik heb zelf heel wat mensen uitgeselecteerd maar ik weet ook dat mijn collega's een sollicitatiegesprek soms gebruikten als verzetje en ''lolletje''. Er was niet eens een vacature vrij! Het de website van het bedrijf vermelde wel continu dat er verschillende vacatures waren (op laag niveau) De directie vond dat we de vinger aan de pols van de arbeidsmarkt moesten houden en dat ontaarde in misselijkmakende spelletjes met reflectanten door een paar medewerkers die hun functie niet waard bleken te zijn maar wel de macht hadden. Werklozen stappen niet snel op uit een sollicitatie, dat kan een strafkorting betekenen en de gelijkwaardigheid tijdens een gesprek ligt scheef.
De directie of bestuurders realiseren zich niet eens wat zich afspeelt binnen hun bedrijf en staan daar niet open voor. Ze snappen niet dat hun bedrijfsnaam beschadigd wordt en het bedrijf inmiddels in de wijde omtrek bekend staat als een zeer slechte werkgever hierdoor.
Dergelijke zaken bespreekbaar maken kan op onbegrip stuitten en je eigen baan in gevaar brengen. Jammer maar eigenlijk wil je ook niet voor zo'n organisatie werken. Je zorgt enkel nog maar dat er brood op de plank komt thuis en kijkt toch al of het gras ergens anders groener is waarschijnlijk.
Groet,
Ton
cftraas@hetnet.nl
|
|
11
-
05
-
2009
|
12
:
28
uur
Nog een andere opmerking:
Mijn ervaring is dat als een gesprek niet loopt, de betreffende vacature en/of het bedrijf toch is waar jij gelukkig zou gaan worden.
Dus, niemand hoeft denk ik te treuren over een gemiste kans.
Het was gewoon niet ''jouw'' baan