11 juli 2008 -
Gebrek aan of slechte planning leiden er vaak toe dat doelstellingen niet gehaald wordt. Maar zelfs als die planning perfect op papier staat, inclusief tijdslijn, loopt het wel eens mis. De oorzaak? Vijf terugkerende obstakels.
In zijn handleiding ‘Slow down fast’ benoemt David B. Bohl deze vijf. 6Minutes vertaalt.
1. Informatie-overload
Teveel informatie werkt verlammend want het maskeert de uiteindelijke doelstelling. Zorg daarom voor een afgebakende taakverdeling binnen het projectteam..
2. Geen goed omlijnd plan
Een doelstelling is in feite niets meer dan de beschrijving de manier waarom een bepaalde toestand bereikt moet worden. Dus is er behoefte aan een goed omlijnd actieplan inclusief een tijdslijn waarop de stappen op vaste momenten aangegeven staan.
3. Gebrek aan tijd, geld of andere middelen
Geen enkel project zou van start moeten gaan zonder vooraf een tijdslimiet af te spreken en een gedetailleerd budget op te stellen. Tussendoor moeten deze geregeld getoetst worden zodat tijdig ingegrepen kan worden indien nodig.
4. Foute instelling
Als het team niet met volle overtuiging en inzet aan een project begint, is de kans groot dat er tussentijds afgehaakt wordt. Zonde! Blijf dus positief denken, zie problemen als uitdagingen en kritiek als feedback.
5. Geen ondersteuning of begeleiding
Helemaal alleen aan een project werken, vergt extreem veel doorzettingsvermogen en discipline. Een mentor, een coach, een vriend of een partner maken vaak het verschil. En na afloop kan met hen het succes gevierd worden.
Bron:6Minutes
Allemaal dooddoeners, vaak veroorzaakt door nummer 5. Geen ervaren begeleiding.
Vaak vanwege een verkeerde regel 3, zuinigheid die misplaatst is.
Inhuren van een project- of changemanager lijkt duur, maar levert vaak een veelvoud van de kosten op.
En vind u een interim manager te duur, goede interimmers zijn ook een stuk voordeliger te halen. Volg de link.
Mike
|
|
11
-
07
-
2008
|
09
:
22
uur
Weer zo'n inhoudelijk dramatisch slecht nieuwsbericht. Vraagt degene die dit plaatst zichzelf nou niet af of het iets toevoegt aan wat iedereen al weet? En het is allemaal zo generiek van aard. Kom eens met echte nieuwsberichten.
E. Holtzer
|
|
11
-
07
-
2008
|
10
:
30
uur
De aangegeven 5 manieren waarop een project mislukken zijn zeker waar. Het zal veel mensen die in projecten zitten en hiermee te maken krijgen veel beter helpen als item 4 hier niet meteen geweld werd aangedaan. Beschrijf i.p.v. redenen waarom projecten niet lukken nu eens de voorwaarden die er voor zorgen dat de kans groot is dat het project wel goed wordt opgeleverd.
Daarnaast mis ik een aantal belangrijke items, waar het mijns inziens juist vaak al direct bij de start mis gaat. De drie belangrijkste zijn volgens mij: start een project altijd met een Business Case en blijf die gedurende het project toetsen of ze nog geldt (punt 3 geeft enkele facetten hiervan aan). De tweede : zorg voor duidelijk en helder opdrachtgeverschap.
De laatste : zorg voor goede, duidelijke communicatie. Zowel binnen de projectorganisatie als naar stakeholders.
De vijf punten waarop een plan kan struikelen zijn helder en welbekend. Er is een zesde punt en dat is het niet kunnen aanpassen van de planning aan veranderende omstandigheden, waarbij het doel gelijk blijft of herijkt wordt. Net als een kano in woelig water verandert de positie van een project voortdurend. Je kunt dan ijzerenheinig dezelfde kant op blijven roeien, maar misschien kom je dan midden tussen de rotsen terecht. Veel projecten zijn dus te star opgezet en kunnen, eenmaal op gang, nauwelijks nog een kant uit.
R Klaasing
|
|
11
-
07
-
2008
|
10
:
35
uur
Zeer herkenbare aspecten.
Ik zou er nog een zesde aspect aan toe willen voegen, namelijk het ontbreken van het gevoel van urgentie. Waarom is dit project noodzakelijk, wat is het gevolg van het niet uitvoeren cq niet slagen van het project. Door het creëren van een urgentiegevoel onstaat er binnen het projectteam ook een gemeenschappelijk doel.
Yvo
|
|
11
-
07
-
2008
|
11
:
18
uur
Punt 4 is mede ook een belangrijk punt. Ik zou er nog aan toe willen voegen dat belangrijk is dat iedereen gedurende het traject positief blijft denken. Belangrijk zaken als een maandelijkse update van de stand van zaken en de kernpunten blijven benoemen.
Douwe Pietersma
|
|
11
-
07
-
2008
|
11
:
20
uur
Wat is het oorspronkelijke betoog van David B. Bohl hierbij uit haar verband getrokken!
Er zijn 101 redenen en manieren (risico's) te bedenken waarop projecten mislukken. Dit zijn zeker niet de 5 belangrijkste. Als ik kijk naar mijn eigen ervaring als riskmanager of adviseur binnen projecten dan wordt als een belangrijk risico of succesfactor gezien:
1. Het al dan niet kunnen overzien en doorgronden van het gehele project of programma
2. Het al dan niet beschikken over deskundige en ervaren projectmanagement
3. De sterke afhankelijkheid van derden en het al dan niet adequaat managen van raakvlakken/interfaces met de bestaande organisatie of andere projecten
4. Het al dan niet goed weten wat we willen en het groot aantal tussentijdse wijzigingen of veranderingen waar weer rekening mee gehouden moet worden
5. De kwaliteit van de projectbeheering zoals quality assurance, integrale en risicogebaseerde planning en begroting, managementrapportages over status vs budget e.d.
Het valt natuurlijk niet te ontkennen, dat de aangegeven punten vaak de oorzaak zijn van het mislukken van projecten.
Meestal wordt echter vergeten dat er mensen zijn die een project bewust saboteren, omdat ze belang hebben bij het mislukken van het betreffende project. Meer hierover is te lezen in het boek ''de Projectsaboteur'' (zie ook www.projectsaboteur.com).