10 juli 2008 -
Het merendeel van de singles ziet wel iets in een speciaal voor hen georganiseerd bedrijfsuitje. Maar liefst 72 procent van de vrijgezelle werknemers zou een dergelijk initiatief van de baas waarderen en kijkt uit naar een nadere kennismaking met zijn of haar single collega’s.
Dit blijkt uit een recent gehouden enquête door Online Magazine Singlessite.nl. Iedereen kent ze wel: het bedrijfsuitje waarbij de partner mee mag. De single werknemer komt er daarbij vergeleken maar karig af. Want waar de werknemer mét een thuisfront geregeld in de watten wordt gelegd, valt de werknemer zonder partner buiten de boot. 72 procent van hen staat dan ook positief tegenover een personeelsuitje met alleen de vrijgezelle collega’s. Zo laten ze weten graag nieuwe mensen te ontmoeten, best nieuwsgierig te zijn naar hun single collega’s en het wel prettig te vinden om enkel met gelijkgestemden op een personeelsfeest te verschijnen. Zo’n 62 procent van de ondervraagden zegt dan ook vrijwel zeker te komen opdagen bij een soortgelijk initiatief van de werkgever.
Serieuze doelgroep
Hoewel ‘de single’ in allerlei marktsegmenten inmiddels als serieuze doelgroep wordt beschouwd is deze ontwikkeling nog niet echt doorgedrongen tot werkgevend Nederland. Bedrijven profiteren overigens wel handig van de voordelen die de single werknemer te bieden heeft. Zo zijn ze makkelijk inzetbaar rondom de gewilde schoolvakanties en vaak bereid een extra tandje bij te zetten tijdens drukke periodes. Daarnaast blijken ze veelal flexibeler te zijn dan collega’s met een partner en gezinsverplichtingen. Dat ze ondanks deze pluspunten door de baas niet als een verwen-waardige-doelgroep worden gezien is overduidelijk. Bedrijven die daadwerkelijk uitjes organiseren voor hun single werknemers moeten nog met een lantaarntje worden gezocht. De helft van de ondervraagden vindt wellicht niet voor niets dat de baas te weinig rekening met hen houdt.
Creativiteit niet nodig
Erg creatief hoeft de werkgever overigens niet te zijn om het de single werknemer naar de zin te maken. Een feestavond waarbij er gedanst kan worden is met negentien procent het populairst. Borrelen zonder de dansvloer komt met veertien procent op een aardige tweede plaats, en dertien procent gaat het liefst een weekendje weg naar het buitenland. Ook bij een sportieve of culinaire activiteit kan de baas op een behoorlijke opkomst rekenen.
Ik zie wel iets in zo'n bedrijfsuitje. Het geeft singles namelijk de mogelijkheid om hun collega's beter te leren kennen. Wie weet wat voor moois hier allemaal uit kan komen.