10 juli 2008 -
U krijgt niet automatisch respect op het moment dat het woord ‘manager’ op uw visitekaartje staat. Respect moet u verdienen en dat kost tijd. Jammer genoeg. Toch zijn er een aantal kleine gebaren die meer respect opleveren dan u misschien denkt.
Tien tips van Monster. Kleine moeite, groot resultaat.
1. Blijf positief
Negatieve managers worden zelden gerespecteerd, maar vaker achter hun rug belachelijk gemaakt. Negativiteit vertaalt zich vaak in het denkbeeld dat u bitter of gemeen bent. Het enige wat het u oplevert is angst. En nee, dat is niet hetzelfde als respect!
2. Wees beschikbaar
Niet alleen middels een open-deur-beleid, maar ook door eens bij uw werknemers langs te gaan en hun mening te vragen. Werknemers zijn gek op bazen die luisteren en waar ze terecht kunnen met problemen.
3. Wees behulpzaam
Als u ziet dat iemand hulp nodig heft, help dan. Ongeacht hoe druk u het zelf heeft. Maak uw handen eens vies. Het zal niet onopgemerkt blijven.
4. Zeg wat er moet gebeuren, niet hoe
Delegeren is een belangrijk aspect van goed leiding geven. Werknemers willen hun talenten en vaardigheden ontwikkelen, dus geef ze belangrijke klusjes. Laat ze vervolgens zelf uitvogelen hoe ze die uit moeten voeren. Als u vertelt hoe iets gedaan moet worden, voelen mensen zich gewantrouwd en misschien zelfs waardeloos.
5. Zie verschillen als iets goeds
Neem niet alleen mensen aan die op u lijken. Let puur op kwaliteit en laat zien dat u de verschillen waardeert door ieders input te vragen en iedereen aan te moedigen samen te werken.
6. Luister actief
Toon interesse en enthousiasme voor de ideeen van uw medewerkers. Leun naar ze toe, toon interesse en vat hun woorden samen. Als u actief luistert, bent u niet bezig met wat u zelf vervolgens wilt zeggen maar gaat uw volledige aandacht naar uw gesprekspartner en dat valt op.
7. Lach!
Neem niet alles zo serieus dat u niet zo nu en dan eens plezier kunt hebben. Juist in drukke tijden kan een beetje lol het werk stukken draaglijker maken. Als u lacht, laat u meteen zien dat u ook maar een mens bent en dat blijft hangen bij uw werknemers.
8. Geef complimenten
Toon uw waardering als iemand zijn werk goed heeft gedaan. Zorg dat ieder compliment oprecht en persoonlijk is. Het beste moment is altijd: meteen!
9. Weet wat u wilt
Iemand die continu twijfelt, roept niet erg veel respect op. Wilt u de productie verhogen of de kosten verlagen? Het doel op zich is niet half zo belangrijk als weten wat dat doel is.
10. Wees consequent
Zijn wat u zegt en wat u doet altijd hetzelfde? Het is verbazingwekkend hoeveel managers gemengde signalen uitzenden. Denk aan de manager die zegt dat hij openstaat voor nieuwe ideeen en vervolgens elk idee de grond inboort….
Bron:Monster
Punt 11. Betrek je werknemers in de besluiten en laat dat ook terugkomen in de communicatie over die besluiten.
Kortom we kunnen nog een heleboel punten er bij zetten.
Maar het gaat over visie, charisma, vakkundigheid en heel veel sociale eigenschappen en die zijn iet aan te leren.
Dus blijf jezelf en blijf je elke dag verbeteren.
a.c.m. van der knaap
|
|
21
-
07
-
2008
|
22
:
22
uur
Perfecte opsomming en helemaal mee eens. Klopt 100% met mijn ervaring als productiemanager.