zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Babyboomers kunnen niet omgaan met economische tegenslagen

10 juli 2008 - Ze presenteren zich dan wel als toonbeeld van ontspanning, maar de huidige economische situatie heeft de managers uit de babyboomgeneratie ruw wakker geschud. De meesten hebben gedurende hun hele carrière immers alleen maar voorspoed gekend.

Volgens onderzoek van Hay heeft meer dan de helft van de Britse managers geen strategie voor handen voor economisch slechtere tijden en zijn ze nauwelijks voorbereid op de consequenties. Ook bleek een vooruitziende blik vaak te ontbreken toen het eindelijk slechter ging en wordt het ontbreken van recessie-ervaring pijnlijk duidelijk. En dat is niet alleen in Europa het geval. 



Paniekvoetbal

Hoewel acht van de tien Amerikaanse managers koppig vol blijven houden dat hun onderneming beter voorbereid is op een crisis dan de concurrentie, hebben maar weinigen concrete maatregelen genomen die verder gaan dan het snijden in de kosten. Ook hier ontbrak een vooruitziende blik, zo blijkt uit onderzoek van de Boston Consulting Group. Het gevolg: paniekerige, kostbare en overdreven kostenverlagingen. Vaak te laat en misschien wel met meer schadelijke gevolgen dan nodig. 

Te laat

Uit het Hay onderzoek kwam verder naar voren dat de meeste bedrijven zich pas tien maanden geleden voor zijn gaan bereiden op een economische terugval, pas toen de kredietcrisis een feit was dus. Een kwart van de ondervraagde managers geeft zelfs toe nog maar zes maanden bezig zijn met de gevolgen en bijna een vijfde is daar pas recent mee gestart. En nu de realiteit eindelijk doordringt, zijn ze niet positief gestemd. Gemiddeld verwachten ze een winstdaling van 1,3 procent over het afgelopen jaar. Grote bedrijven verwachten het hardst getroffen te worden met een gemiddelde winstdaling van 2,2 procent. 

Geen of foute strategie

Nog zorgwekkender is dat niet alleen de helft de verkeerde strategie hanteert voor de huidige economische omstandigheden, maar dat meer dan een kwart helemaal geen strategieveranderingen heeft doorgevoerd. Vier van de tien hebben simpelweg hun doelen aangepast aan de omstandigheden. Van de twintig procent die wel een strategische reactie op de crisis heeft, is de helft ervan overtuigd dat de noodzakelijke veranderingen niet snel genoeg doorgevoerd kunnen worden. Meer dan driekwart van de Britse ondernemingen onderneemt momenteel geen enkele stap om hun strategie aan te passen. Ondanks het feit dat de meerderheid het ermee eens is dat de huidige economie fundamentele veranderingen in het zakelijke landschap tot gevolg zal hebben. Bijna de helft voorspelt bijvoorbeeld een verschuiving van de economische macht naar opkomende landen. 

Gebrek aan ervaring

Op de lange termijn blijken de managers even slecht voorbereid op de onvermijdelijke opleving van de economie. Slecht dertien procent van de ondernemingen die een recessiestrategie opgesteld hebben, hebben tevens alvast een plan voor het herstel van de economie. Vier van de tien zeggen dat hun onderneming niet in staat is vast te stellen hoe ze zich voor moeten bereiden op veranderende economische omstandigheden. Bijna de helft zegt dat dat komt door de nadruk op snelle resultaten door hun shareholders, een kwart wijst een risicomijdende directie aan als belangrijkste oorzaak. Gebrek aan leiderschapservaring en visie worden aangewezen als de belangrijkste reden van foute aanpassingen. Bijna de helft van de managers beschouwt dit gebrek aan ervaring als een van de grootste bedreigingen voor hun onderneming.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managers blijven tegen grijs plafond botsen
 Topmanager zag kredietcrisis niet aankomen
 Dreigende recessie: gaat de bezem gaat door het personeelsbestand?
 Vier manieren om een recessie te overleven
 Gaat recessie manager paniekreactie ontlokken?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10