zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vermelding van hoog salaris trekt werkzoekende over de streep

9 juli 2008 - Werkgevers die een marktconform of bovengemiddeld salaris bieden, doen er verstandig aan om dat salaris te vermelden in hun vacatures. Werkgevers die minder goed betalen, kunnen het salaris beter weglaten.

Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group in opdracht van het vakmagazine Werf& onder 1.397 personen. 



Volgorde
Ruim de helft van de werkzoekenden kijkt als eerste naar de functieomschrijving, op ruime afstand gevolgd door de functie-eisen, locatie en het aantal te werken uren. Pas in vijfde instantie kijken werkzoekenden naar het geboden salaris. Slechts zes procent van de werkzoekenden doet dat als eerste. 

Belangrijk aspect

Toch is het vermelden van het salaris wel degelijk van groot belang. Salaris is voor 58 procent van de ondervraagden één van de vijf belangrijkste aspecten bij de keuze voor een werkgever. Bovendien blijkt uit hetzelfde onderzoek dat een minder dan marktconform salaris voor tweederde van het arbeidspotentieel een reden is om niet te kiezen voor een werkgever. Geert-Jan Waasdorp, mede-uitgever van Werf&, legt uit. "Vooral voor latente baanzoekers die in principe tevreden zijn over hun huidige functie is het geboden salaris erg belangrijk. Zij hoeven niet per sé weg en moeten er dus goed op vooruitgaan, willen ze de overstap maken. Gezien het feit dat ruim de helft van de Nederlandse beroepsbevolking latent op zoek is naar een nieuwe baan, is het noemen van een salarisindicatie aan te raden." 

Altijd vermelden

Op basis van de cijfers van Intelligence Group lijkt het verstandig om het salarisaanbod altijd te vermelden in de vacature. Potentiële werknemers willen immers weten waar ze aan toe zijn. Twintig procent van de potentiële werknemers uit het onderzoek geeft aan een vacaturetekst niet verder te gaan lezen als deze geen salarisindicatie bevat. 

Keerzijde

Het vermelden van het salarisaanbod heeft echter ook een keerzijde. Als het aanbod niet concurrerend is, snijdt een werkgever zichzelf in de vingers. Bijna de helft van de potentiële werknemers neemt een functie die minder goed betaalt dan de huidige functie überhaupt niet in overweging. Wanneer het salaris niet concurrerend is, adviseert Waasdorp werkgevers derhalve om het salaris weg te laten of een indicatie, dan wel maximum, te vermelden. "Veel organisaties weten heel goed dat ze geen concurrerend aanbod hebben. Ze moeten daar niet voor weglopen. Ze kunnen bijvoorbeeld het salaris compenseren met bepaalde secundaire arbeidsvoorwaarden en aangeven welke rek er de komende jaren in het salaris zit. Ook kunnen ze meer aandacht geven aan de uitdagingen van de functie. We zoeken toch nog altijd eerst de leukste baan en niet de best betaalde."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werven via vacaturesite niet effectief genoeg
 Sollicitant liegt 500 euro bovenop huidige salaris
 Zes tips voor het schrijven van goede vacatureteksten
 Sollicitanten laten zich graag verleiden met cadeautje
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10