zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Salariskloof tussen man en vrouw wordt langzaam kleiner

9 juli 2008 - Evenals in de voorgaande jaren verdienen mannen nog altijd meer dan vrouwen in ogenschijnlijk dezelfde functie: gemiddeld 11,8 procent. Het salarisverschil wordt overigens wel kleiner, vorig jaar was dit nog achttien procent.

Dit blijkt uit de Beloningsindex 2008, het jaarlijks terugkerende beloningsonderzoek van Mercer en ADP. Denise Tollens van Mercer: "Organisaties houden steeds meer rekening in hun beleid met gelijke beloning. We zien dit deels door gelijke salarisstijging van mannen en vrouwen en deels door het verkleinen van verschillen bij aanname van nieuwe medewerkers." 



Uitschieters

Het grootste verschil tussen mannen en vrouwen, in het voordeel van de man, is te vinden in de functie van communicatiemanager. De mannelijke communicatiemanager (57.100 euro) verdient 15,71 procent meer dan zijn vrouwelijke collega (48.200 euro). Er zijn echter ook functies waar vrouwen meer verdienen dan mannen. Zo verdient een vrouwelijke inkoper (41.700 euro) ruim 9,11 procent meer dan haar mannelijke collega (37.900 euro). Er is uitgegaan van het basissalaris (op mediaanniveau) dat bestaat uit het overeengekomen bruto jaarsalaris, inclusief vakantiegeld, eventuele 13e maand en vaste bonus. 

Stijgingspercentages

Voor de mannelijke proces engineers is het salarisstijgingspercentage (7,13 procent) het hoogst. Voor de vrouwen is het salarisstijgingspercentage het hoogst bij de assistent boekhouders met 7,72 procent. Goede tweede en derde bij de mannen zijn de productiemanager met 6,17 procent en het hoofd klantenservice met 5,92 procent. Bij de vrouwen komen de junior consultant met 5,85 procent en de marketing manager met 5,54 procent als tweede en derde uit de bus. De laagste salarisstijging van de mannen wordt gevonden bij de key accountmanager met 1,79 procent. Bij de vrouwen is dit de baliemedewerker met 1,60 procent.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse vrouwen verdienen te weinig
 Glazen plafond definitief doorbroken in VS
 Mannen bereiken sneller de top in marketing
 Goede man-vrouw verhouding essentieel
 Man krijgt duurdere auto en hogere bonus
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10