Vier stappen om een ‘high performance organization’ te worden
8 juli 2008 -
Een ‘high performance organization’ presteert op zowel financiële als niet-financiële gronden over een periode van tenminste vijf tot tien jaarbeter dan de concurrentie. Wilt u dat uw onderneming het predicaat `high performance organization` (HPO) krijgt?
Daarvoor dient u een vierledig proces te doorlopen. Dit stelt tenminste Andre de Waal van de Maastricht School of Management op Express.be. De kenmerken van een HPO zijn: kwaliteit van het management, langetermijndenken van de organisatie, een open en actiegerichte organisatiecultuur, een goede kwaliteit van de medewerkers en voortdurende verbetering en vernieuwing.
Vier stappen
1. De noodzaak om een excellente speler te worden, moet organisatiebreed uitgedragen worden.
2. Op basis van een zogenaamde HPO-diagnose moet gesteld worden aan welke HPO-kenmerken het eerst gewerkt gaat worden en wordt een implementatieplan gemaakt.
3. Vervolgens moet het implementatieplan op een flexibele manier worden uitgevoerd.
4. Uiteindelijk wordt het bereiken van de HPO-status gevierd waarna nieuwe doelen voor de volgende verbeterslag worden gesteld.
Bron:Holland Management Review, Express.be
Ik denk dat stap de moeilijkste stap is en vaak onmogelijk omdat er tegengestelde belangen zijn en blijven.
Als plan van aanpak vind ik dit dan ook geen schoonheidsprijs winnen.
Gijs Breedveld
|
|
8
-
07
-
2008
|
20
:
32
uur
Wat een onzin..
Die HPO diagnose is natuurlijk gratis en de informatie van je concurrenten is makkelijk te verifieren.
Besteed je geld liever aan je eigen bedrijf dan aan dat van anderen.
Gijsbert
|
|
15
-
07
-
2008
|
14
:
23
uur
''Een ‘high performance organization’ presteert op zowel financiële als niet-financiële gronden over een periode van tenminste vijf tot tien jaar beter dan de concurrentie.''
Alsof de concurrentie hier niet van hoort en stil zit over een periode van 5 tot 10 jaar !!
Weer iemand die denkt het ultieme idee te hebben om beter te presenteren.
De 4 stappen heb ik al vaker in andere ''programma's '' gelezen.
Stap 1 is al fout, het uitdragen van boodschappen is een foute gedachte, het betrekken van de werknemers in de visie, voordat je het uit gaat dragen is een van de belangrijkste stappen.
En Andre van de Waal leest mijn concurrent dit artikel niet ?
Ja ik neig ook te zeggen..... wat een onzin
D Willems
|
|
2
-
09
-
2008
|
21
:
40
uur
Na mijn maandelijks surftochtje door de verschillende juli- en augustusbijdragen van diverse deskundigen, denk ik: is er íemand die de bijdragen screent op inhoud? Lees nog eens die volstrekt onuitgewerkte 4 stappen hierboven door... Dit kan niet! Of moet ik een soort komkommertijd accepteren?