6 juli 2008 -
De grootste uitdaging voor de marketeer ligt nog steeds in de integratie van internet en e-commerce. De verschuiving van marketingbudgetten naar internet gaat onverminderd door. In 70 procent is er dit jaar al sprake geweest van een verschuiving ; bij zeventien procent was dat een forse.
In 2008 is volgens de ondervraagde marketeers circa 26 procent van hun budget bestemd voor online. Dat blijkt uit de negende Grote Marketing Enquête van het Tijdschrift voor Marketing.
Economische zorgen
Opvallend is dat de marketeer weer veel bezorgder is over de economie dan vorig jaar. De kredietcrisis en de onzekerheid over economische stabiliteit heeft er ook in marketingland duidelijk ingehakt. We zijn nog niet terug op het niveau van de dotcomcrash-jaren 2000-2002, maar de angst voor krimpende budgetten groeit dus weer.
Onvoldoende kennis Marketeers zijn zich er ook pijnlijk van bewust dat hun kennis over de mogelijkheden van internet- en mobiele marketing te wensen over laat. Slechts vier op de tien marketeers vinden van zichzelf dat zij voldoende kennis hebben van alle mogelijkheden die internet biedt voor de marketingcommunicatie van hun organisatie. En meestal is het dan gewoon ‘voldoende’, en niet ‘ruim voldoende’.
Mobiele twijfels
Veel meer twijfels zijn er nog op het gebied van mobiele marketing. Minder dan één op de vijf marketeers beoordeelt zijn kennis over de mogelijkheden op dat terrein als voldoende. 30 procent houdt het op ‘tussen voldoende en onvoldoende in’, en iets meer dan de helft erkent zijn eigen manco’s op dit terrein. Slechts één op de vier marketeers verwacht mobiele marketing de komende twee jaar in te gaan zetten in de mediamix.
Hoewel Internet en E-commerce inderdaad nog steeds in de top-5 van het Grote Marketingtrends onderzoek staat, is dé marketingtrend van 2008 Communitymarketing. Dat blijkt uit het Berenschot / Marketing Tribune-marketingtrendonderzoek onder marketeers in Nederland. Andere nieuwkomer in de top-5 is 50+-marketing. Dit lijkt een signaal dat doelgroepdenken momenteel cruciaal is.
De top-5 trends van dit jaar zijn communitymarketing (32%), 50+-marketing (26%), ecommunication(22%), internet en web-based applications (22%) en viral- en buzz-marketing (20%). Het is de vijfde editie van het Berenschot-onderzoek, dit jaar voor het eerst in samenwerking met Marketing Tribune. Voor het onderzoek zijn 1.200 marketeers rechtstreeks benaderd; daarnaast hebben lezers van Marketing Tribune en bezoekers van een aantal sites een enquête ingevuld.
Zie voor een uitgebreide beschrijving van de uitkomsten van het Marketingtrends onderzoek 2008 de website.