1 juli 2008 -
Managers vormen een wezenlijke schakel in de communicatie binnen een organisatie. Dat erkennen zowel lijnmanagers als managers interne communicatie (IC). Toch blijkt uit het onderzoek ‘Practice what you preach’ dat ze weinig met elkaar samenwerken.
Een gemiste kans. Want uit het onderzoek blijkt dat de behoefte aan coaching en praktische tools bij managers groot is en de IC-afdeling zich hiervoor verantwoordelijk voelt. De twee weten elkaar gewoonweg niet te vinden op dit vlak.
Beperkt beeld
Dat blijkt uit een onderzoek onder lijn- en IC-managers in negen grote organisaties in Nederland, dat is uitgevoerd door Eline Sommers van de Radboud Universiteit Nijmegen in samenwerking met Involve, adviesbureau voor interne communicatie. Leidinggevenden willen graag geholpen en ondersteund worden op het gebied van boodschapoverdracht, maar hebben een beperkt beeld van wat de afdeling interne communicatie hen te bieden heeft. Volgens hen beperkt interne communicatie zich tot de ontwikkeling van interne communicatiemiddelen. De IC-afdeling op haar beurt ziet wel mogelijkheden in de ondersteuning van lijnmanagers maar maakt niet concreet wat ze voor leidinggevende kan betekenen. Beide partijen zien grote kansen om een wederzijdse relatie op te bouwen of te verstevigen. Maar hoe?
Positionering interne communicatie
De grootste beperkende factoren zijn de onbekendheid van de IC-afdeling en onduidelijkheid over de rol van de lijnmanager in interne communicatie. "Dat is iets wat we vaker zien," aldus Ilse van Ravenstein, directeur van Involve. "Managers vullen hun rol naar beste eigen inzicht in en vragen zich vaak af hoe ze hun boodschap het beste over kunnen brengen, en hoe ze meer interactie tot stand kunnen brengen. Ook willen ze hierin graag gecoacht worden, maar weten simpelweg niet wat de afdeling Interne Communicatie voor hen kan betekenen hierin." Van Ravenstein pleit dan ook voor een proactieve houding van zowel IC-afdelingen als lijnmanagers: "IC afdelingen moeten naar het management toe, zich verdiepen in wat ze bezig houdt en wat ze nodig hebben. En daarbij duidelijk maken wat hun visie op interne communicatie is en welke concrete tools te ze kunnen aanbieden. Practice what you preach dus! Ook leidinggevenden kunnen zelf actie nemen: zoek de interne communicatieafdeling op en vraag wat zij voor jou kunnen betekenen. Vaak denken lijnmanagers dat IC alleen maar middelen maken is. Maar het vak is in ontwikkeling en wordt steeds professioneler. En dat blijkt ook uit het onderzoek: IC-professionals hebben nog veel meer in huis. Vaak beschikken zij over praktische tools voor de persoonlijke lijncommunicatie."
Zou het iets met mannen en vrouwen te maken kunnen hebben? Vrouwen vinden dat ze wat communicatiever zijn ingesteld dan de oplossingsgerichte man. Geen wonder dat het botst. Net zoals in een goed huwelijk.