zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Lijn- en IC-manager snappen niks van elkaar

1 juli 2008 - Managers vormen een wezenlijke schakel in de communicatie binnen een organisatie. Dat erkennen zowel lijnmanagers als managers interne communicatie (IC). Toch blijkt uit het onderzoek ‘Practice what you preach’ dat ze weinig met elkaar samenwerken.

Een gemiste kans. Want uit het onderzoek blijkt dat de behoefte aan coaching en praktische tools bij managers groot is en de IC-afdeling zich hiervoor verantwoordelijk voelt. De twee weten elkaar gewoonweg niet te vinden op dit vlak. 



Beperkt beeld

Dat blijkt uit een onderzoek onder lijn- en IC-managers in negen grote organisaties in Nederland, dat is uitgevoerd door Eline Sommers van de Radboud Universiteit Nijmegen in samenwerking met Involve, adviesbureau voor interne communicatie. Leidinggevenden willen graag geholpen en ondersteund worden op het gebied van boodschapoverdracht, maar hebben een beperkt beeld van wat de afdeling interne communicatie hen te bieden heeft. Volgens hen beperkt interne communicatie zich tot de ontwikkeling van interne communicatiemiddelen. De IC-afdeling op haar beurt ziet wel mogelijkheden in de ondersteuning van lijnmanagers maar maakt niet concreet wat ze voor leidinggevende kan betekenen. Beide partijen zien grote kansen om een wederzijdse relatie op te bouwen of te verstevigen. Maar hoe? 

Positionering interne communicatie

De grootste beperkende factoren zijn de onbekendheid van de IC-afdeling en onduidelijkheid over de rol van de lijnmanager in interne communicatie. "Dat is iets wat we vaker zien," aldus Ilse van Ravenstein, directeur van Involve. "Managers vullen hun rol naar beste eigen inzicht in en vragen zich vaak af hoe ze hun boodschap het beste over kunnen brengen, en hoe ze meer interactie tot stand kunnen brengen. Ook willen ze hierin graag gecoacht worden, maar weten simpelweg niet wat de afdeling Interne Communicatie voor hen kan betekenen hierin." Van Ravenstein pleit dan ook voor een proactieve houding van zowel IC-afdelingen als lijnmanagers: "IC afdelingen moeten naar het management toe, zich verdiepen in wat ze bezig houdt en wat ze nodig hebben. En daarbij duidelijk maken wat hun visie op interne communicatie is en welke concrete tools te ze kunnen aanbieden. Practice what you preach dus! Ook leidinggevenden kunnen zelf actie nemen: zoek de interne communicatieafdeling op en vraag wat zij voor jou kunnen betekenen. Vaak denken lijnmanagers dat IC alleen maar middelen maken is. Maar het vak is in ontwikkeling en wordt steeds professioneler. En dat blijkt ook uit het onderzoek: IC-professionals hebben nog veel meer in huis. Vaak beschikken zij over praktische tools voor de persoonlijke lijncommunicatie."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven begrijpen niet wat managers beweegt. . . . en hebben het nakijken
 Topmanagers begrijpen weinig van verkoop
 Jonge directeuren slecht in strategisch en financieel inzicht
 Opvallend veel managers hebben moeite met functie
 
 
reacties
 
Ton  |   | 
1-07-2008
 | 
21:02 uur
Zou het iets met mannen en vrouwen te maken kunnen hebben? Vrouwen vinden dat ze wat communicatiever zijn ingesteld dan de oplossingsgerichte man. Geen wonder dat het botst. Net zoals in een goed huwelijk.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10