Vier punten voor succesvolle interactie met uw klanten
1 juli 2008 -
Geslaagde ondernemingen hebben door de jaren heen verschillende stadia doorlopen. Eerst stond het product centraal, vervolgens de salesmethode, daarna de marktgerichtheid en nu is het toverwoord 'interaction orientation'.
Oftewel: op basis van gelijkwaardigheid communiceren met de consument en de informatie die dit oplevert gebruiken om de klantrelaties voortdurend te verbeteren.
Vier punten Deze benadering verschilt op vier punten van de vorige, zo stelt Marketing Online:
• De individuele klant en niet ‘de markt’ is onderwerp van analyse.
• Marketingactiviteiten worden niet voor maar met de klant ondernomen.
• Relaties tussen klanten zijn van strategisch belang.
• De (financiële) toegevoegde waarde van marketingacties speelt duidelijk mee.
Positieve effecten
Positieve effecten van interactieoriëntatie: u trekt de meest profijtelijke klanten aan en weet ze vast te houden, het klantenbestand wordt een hoogwaardige bron van kennis en u ontwikkelt het vermogen om van tevoren in te schatten wat de klant wil.
Bron:Journal of Marketing, Marketing Online