27 juni 2008 -
Een kwart van de Nederlandse bedrijven lukt het niet om hun dienstverlening naar klanten te verbeteren met online zakendoen. Een even groot deel weet geen tijdsbesparing te realiseren. Gebrekkige websites vormen de belangrijkste oorzaak.
Dit blijkt uit de onderzoeksresultaten van de laatste ICT Barometer van Ernst & Young. Het onderzoek geeft inzicht in de huidige stand van zaken met betrekking tot online zakendoen, gebaseerd op informatievoorziening en transacties. Maar liefst een kwart van de ondervraagden geeft aan dat zij de dienstverlening voor klanten niet hebben verbeterd als gevolg van online zakendoen. Eveneens een kwart van de ondervraagden zegt dat online zakendoen geen tijdsbesparing oplevert, terwijl een derde de kosten er niet mee weet te verminderen.
Opzienbarend
"Gelet op het toenemende belang van online zakendoen is het op zijn minst opzienbarend te noemen dat een kwart van de bedrijven, zo'n 275.000 in aantal, er vandaag de dag nog steeds niet in slaagt om hiermee de efficiency, de kwaliteit te verbeteren en de kosten te verlagen. Toch een van de belangrijke doelstellingen die de opkomst van online zakendoen stimuleerde," aldus Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership.
Online omzet Dat online zakendoen steeds belangrijker wordt voor het bedrijfsleven blijkt uit de continue groei van online omzet. Volgens de meest recente cijfers van het CBS was dit in 2006 al bijna elf procent. Met het stijgende omzetaandeel van online zakendoen nemen eveneens de risico's in omvang en aantal toe. Organisaties zijn bij het elektronische zakenverkeer niet alleen afhankelijk van hun eigen netwerken, maar ook van die van andere bedrijven.
Gebrekkige websites vormen risico
Vrijwel elk bedrijf in Nederland heeft een website en Nederland behoort daarmee tot de koplopers in Europa. De infrastructuur kent geen beperkingen. Toch stagneert de kwaliteit van websites al jaren. Maar liefst 52 procent van de deelnemers aan de ICT Barometer geeft te kennen dat gebrekkige kwaliteit van websites de grootste belemmering vormt voor online zakendoen. "Voor 2006 waren de totale ICT-uitgaven van Nederlandse bedrijven en overheid ruim 30 miljard euro. Dan is het toch onzakelijk te noemen dat de helft van bedrijven niet investeert in een goede website. Een website vergt immers een relatief kleine investering, maar vormt tegelijkertijd wel een factor die medebepalend is voor de omzet," aldus Verschuur.
Webcast In een interview voor de website van de ICT Barometer zegt prof. dr. ir. Han Gerrits, onder meer bijzonder hoogleraar e-commerce en IT industry aan de Vrije Universiteit van Amsterdam: "Het vertrouwen van bedrijven bij online zaken doen is nog altijd minder dan bij zakendoen op de traditionele manier. Een eerste indruk wordt sneller gevormd en voor bedrijven is het lastiger om een mindere eerste indruk ongedaan te maken. Juist hierom is kwaliteit van de website van cruciaal belang."
Onbegrijpelijk dat er nog zoveel bedrijven die zich online zo 'onzakelijk' gedragen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat we ongeveer 50% van onze nieuwe klanten via onze eigen website binnenhalen. Voor een vrij traditionele dienst als 'het uitbesteden van de salarisadministratie' is dat volgens mij vrij veel.
Zorg er voor dat je als bedrijf online goed gevonden wordt via linkbuilding, wees vooral niet te bang om informatie te delen cq weg te geven, hou het actueel en maak het persoonlijk.
Inderdaad, vooral dat persoonlijke aspect. Kijken naar jouw doelgroep, naar jouw specifieke momenten en situatie(s). Dat is en blijft belangrijk. Ieder bedrijf wil zich onderscheiden, doe dat dan ook met o.a de website. Interactiviteit, audiovisuele communicatie, de technieken zijn er allemaal.
Als men echte specialisten uw website laat ontwikkelen, kan het ook nogeens een effectief tool worden. Je geeft informatie(24 uur per dag), maar krijgt heel veel (doelgroep)informatie terug. Een multimediabureau met kennis en ervaring van techniek en creatie is dan wel een must. Investeren moet, maar doe het dan wel slim!
Wat interessant zou zijn om te weten is of de onderzoekers alleen gekeken hebben naar de website in de vorm van een internetsite of ook naar de extranetsite die veel organisaties hebben. Op zich is de internetsite voor veel organisaties primair gericht op het verstrekken van informatie en de extranetsite is voor communicatie met klanten.
Daarnaast geven de onderzoekers een verkeerd beeld af als het gaat om de investering die een organisatie zou moeten doen. De meeste organisaties zullen direct aangeven dat de website één van de belangrijkste communicatiemiddelen is. Om dan te stellen dat dit een relatief kleine investering mag zijn is niet correct. Juist door meer te investeren in een website neemt de kwaliteit toe en zal er meer focus komen te liggen. Het is nu eenmaal zo dat organisaties meer aandacht geven aan datgene wat het meeste budget krijgt...
Ben van Bokhoven
|
|
3
-
07
-
2008
|
19
:
05
uur
Wilt u mij dan wat voorbeelden geven wat wel goede site's zijn.
Bij voorbaat dank
Ben van Bokhoven
Danielle
|
|
5
-
12
-
2008
|
04
:
48
uur
www.jahzo.nl vreslijk irritante site, laad te traag en die stem is vervelend dit is juist een voorbeeld hoe je het dus niet moet doen als webiste, meteen mensen overspoelen met een flash film, ik schrok me dood ik had het geluid redelijk hard staan. Inderdaad de meeste bedrijven maar ook particulieren hebben geen goede website. Navigatie is vaak waardeloos, websites laden te lang, sommige websites stikken van de popups en andere banner materiaal. Ik wil lezen en zien waarvoor ik een website bezoek. Managers hebben zowiezo geen verstand van websites
Danielle
|
|
5
-
12
-
2008
|
04
:
51
uur
Een goede site is een site die je de informatie geeft die je zoekt en er niet met teveel rommel als banners om heen draait. NU.nl kom ik dagelijks, ik krijg daar de informatie die ik wil zien zonder eerst banners en popups weg te klikken. ALs je kijkt dat je op sommige sites een artikel wil lezen maar plotseling wordt je artikel overlapt door een reclame banner die je moet wegklikken wat vaak nog geen eens gaat, want dan klik je toch een andere pagina open. Ik vind dat irritant. RTL4 heeft daar een handje van.
E.T.P. Klop
|
|
5
-
12
-
2008
|
07
:
51
uur
Wil je gevonden worden?
Of enkel je website doorgeven aan degene die jou bij naam kennen, zodat ze meer info verkrijgen waar jij je tijd niet aan hoeft te verdoen.
Wil je uitsluitend informeren? Of wil je juist verkopen.
Wil je een actieve site waar bezoekers kunnen reageren?
Kortom wat is je doel!
Wat is het budget.
Een website is voor een paar honderd euro te krijgen en dan zou je dus ook niet moeten zeuren als je niet bovenin de zoekmachine komt te staan. Dat je bij de laag scorend groep behoort.
Wil je meer en beter.. Dan kost het geld! Want om hoog in de zoekmachine te eindigen en gevonden te worden, eerder dan je concurrent vraagt niet alleen een snel te laden website maar ook een bureau die meer kan dan enkel webdesign. Je moet ook nog iets van progameren weten. Een webdesigner is namelijk een vormgever, als zij niet meer onderwijs in de basis van het programmeren hebben ontvangen. Dan beschik je welliswaar over een goed ogende site, maar zal je nauwelijks gevonden worden.
Ik heb mij uitsluitend gericht op een simpele uitleg. Bedenk eens aan hoe voorheen door diverse mensen een site gebouwd moest worden..
Webmaster
Webdesigner
Programmeur
ETC.
Nu zou de webdesigner genoeg van het progameren moeten weten om uw concurrentie aan te kunnen....En helaas is dat niet het geval! Aan u de taak om het kaf van het koren te scheiden.
Test uw site door willekeurige benamingen in te toetsen in de zoek machine. Voor een Constructie bedrijf zoek eens op bijvoorbeeld; metaal, constructie, bouwconstructie, staal, Als telkens, niet u, maar uw concurrent op de eerste pagina verschijnt, of beter nog, u niet bij de bovenste drie vermeldingen staat, dan is er iets behoorlijk mis met uw site.... Helaas weggegooid geld en een gemiste kans!