27 juni 2008 -
Zet u een online netwerk in voor zakelijk gebruik dan is het van belang dat u zich daarop goed presenteert. Het profiel draagt immers bij aan uw persoonlijke imago en aan uitbreiding van uw netwerk. Viadeo zette dertien tips op een rij om het beste uit uw zakelijke profiel te halen.
Vijf tips voor de opbouwfase:
1. Praat niet alleen over uzelf
Noem uw ambities en projecten, maar geef ook aan wat u kunt betekenen voor anderen.
2. Een profiel is geen cv en dus geen opsomming van feiten
3. Maak uw profiel zo volledig mogelijk en zorg voor een foto Profielen met een foto worden vier keer meer bekeken dan profielen zonder foto.
4. Maak uw profiel in het Engels voor een nòg groter bereik
Wanneer u refereert naar gevolgde en/of afgeronde studies of opleidingen, wees dan volledig over de naam van het betreffende instituut. Zo vinden oude schoolkameraden u eerder, evenals potentiële werkgevers.
5. Gebruik begrijpelijke omschrijvingen, titels en andere termen Zo wordt u snel gevonden. Wees zo volledig mogelijk en vermijd ‘een open deur’ als ‘communicatie’ of ‘marketing’.
Heeft u eenmaal een profiel, dan kunnen deze acht tips helpen om de beste contacten te bereiken:
6. Zoek in de database van de leden contacten die u al kent Zo hebt u ook toegang tot hun netwerk.
7. Nodig de contacten van uw adresboek uit Zo bouwt u nog verder aan uw netwerk
8. Kondig evenementen aan die u als bedrijf organiseert Zo verhoogt u de zichtbaarheid van uw bedrijf.
9. Maak gebruik van zogenoemde hubs (thematische groepen binnen Viadeo)
Hoe gerichter het thema van een hub, hoe meer juiste leden u aanspreekt.
10. Maak op een zodanige manier een strategie voor het benaderen van contacten, dat het niet direct lijkt op een ‘commerciële actie’
Zo legt u eenvoudiger een eerste contact om vervolgens dieper in te gaan op diensten/producten die u te bieden hebt.
11. Plaats uitnodigingen of persberichten van uw bedrijf op uw profiel
Vernieuw ze regelmatig.
12. Let op commerciële mogelijkheden Wanneer bijvoorbeeld een contact van baan verandert, kunt u vragen of zijn of haar nieuwe werkgever interesse heeft in uw producten of diensten.
13. Verstuur uw eigen reacties op internetartikelen naar uw netwerk
Zo deelt u uw gedachten, feedback en reacties.
Voor professionals die al lid zijn van een zakelijk online netwerk, is het belangrijk voor ogen te houden dat online netwerken hetzelfde doel heeft als live netwerken. De echte waarde uit een zakelijke netwerksite bereikt u door het netwerk op dezelfde manier te benaderen als uw gewone zakelijke contacten.
Hou er rekening mee dat je dagelijks met je online netwerken bezig bent. De onlineplatformen zoals LinkedIn, Ecademy, Xing en ook Viadeo funtioneren even ''snel'' als email.
Viadeo is gericht op de franstalige, Xing op de duitstalige en ecademy op de engelstalige markt. LinkedIn, van oorsprong amerikaans, wordt in Nederland het meeste gebruikt als ''online'' adressenboekje van contacten.
Bovendien zijn LinkedIn en Viadeo hoofdzakelijk gericht op ''Recruiting and Jobfinding''. Xing and Ecademy hebben dat minder en geven meer mogelijkheden om te netwerken met andere ondernemers.
Welk netwerk je ook kiest, één of alle vier, of nóg meer met Hyves en Facebook, online netwerken kost tijd maar is ''great fun''.
Kijk eens op mijn ecademy proiel. Zie hoe ik, weliswaar worstelend met de html code, al mijn online profielen heb aangegeven.